Brno - Jihomoravský kraj zpracoval zásady územního rozvoje do konečné podoby před posledním projednáním s veřejností. Poté musí připomínky vypořádat a posléze přistoupit k vydání zásad. Veřejnost může připomínky podávat do 15. června. Kraj předpokládá, že stihne dokument vydat buď v září, případně v říjnu, řekla dnes na tiskové konferenci vedoucí odboru územního plánování Eva Hamrlová. Kraj chce dostát slibu, že to stihne do říjnových voleb.
Jižní Morava je jediným krajem republiky, který dosud nemá platné zásady územního rozvoje. Ty, které vydal naposledy, v roce 2012 zrušil soud. Kvůli jejich neexistenci nelze připravovat ani stavět klíčové mezinárodní dopravní tahy, což je případ dálnice na Vídeň či čtyřpruhové silnice z Brna na sever a také obchvatu Znojma. Některým obcím či spolkům se však nelíbí ani stávající řešení a již dopředu avizují, že je pravděpodobné, že územně plánovací dokument opět napadnou žalobou.
První veřejné projednání zásad se uskuteční v Brně 1. června v kině Scala od 14:00, další budou do 8. června ve všech okresních městech. Návrh dokumentu mohou lidé najít na www.zurka.cz.
Zásady mimo jiné řeší dopravní tahy, vedení energetických sítí, ochranu krajiny před povodněmi či před suchem. Největší spory s obcemi a angažovanou veřejností se odehrávají o vedení tranzitních mezinárodních silnic a dálnic v okolí Brna. Klíčovou silnici R43 z Brna na sever však zásady nevyřeší.
Kraj stále připravuje zadání územní studie, která posoudí efektivitu dopravních řešení a dopady na životní prostředí v brněnské aglomeraci. Předpokládá se, že výsledky této studie by měly být zapracovány do aktualizace zásad v roce 2019, nebo 2020. Do té doby nebude možné silnici R43 projektovat. Její vedení je zřejmé pouze od Černé Hory na sever. Na jih může vést v několika variantách.
Již loni v květnu se proti tomuto postupu vymezilo Brno, které požadovalo odložit vydání zásad a studii zpracovat okamžitě. Tvrdí, že postup kraje zase oddálí výstavbu klíčových komunikací.
V současném návrhu krajského územního plánu už je zapracovaná pouze jedna varianta vedení dálnice D52, která má kopírovat stopu nynější silnice od Pohořelic do Mikulova. U R43 z návrhu vypadla územní rezerva pro malhostovickou variantu mezi Kuřimí a Černou Horou, zůstaly pouze dvě varianty.