Brno - Konečný návrh Zásad územního rozvoje (ZÚR) Jihomoravského kraje by mohli krajští zastupitelé schvalovat v listopadu. Předpokládá to radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL), který je za koordinaci prací na novém krajském územním plánu zodpovědný. Nyní krajský úřad vypořádává připomínky obcí, spolků a lidí, řekl ČTK. V konečném návrhu už bude jasno o vedení dopravních liniových staveb, které jsou nyní v několika variantách. Jedná se například o úsek rychlostní silnice R43 od Kuřimi k Černé Hoře či o úsek R52 od Pohořelic k Mikulovu. Naopak pouze v územní rezervě zůstanou varianty klíčových silničních a dálničních staveb v Brně a okolí, jejichž dopad teprve posoudí komplexní studie. "V nejbližších dnech odešleme také žádost o stanoviska na ministerstvo pro místní rozvoj a na ministerstvo životního prostředí, které musí posoudit takzvané hodnocení SEA, tedy vliv na životní prostředí," řekl Tesařík. Odpovědi od ministerstev očekává do konce prázdnin. Pokud v listopadu zastupitelé konečný návrh schválí, uskuteční se znovu veřejná diskuse a další kolo připomínkování, než bude možno schválit výsledný dokument. Za velký posun v přípravě ZÚR považuje Tesařík vytvoření společné pracovní skupiny kraje a Brna, kterého se týkají nejspornější stavby. Sejít se má v srpnu a pak znovu v září, aby diskutovala nad řešením především R43, kterou někteří chtějí vést přes Bystrc kolem přehrady a jiní požadují, aby se Brnu zcela vyhnula. Společně má pracovní skupina také vyřešit zadání studie, která by měla komplexně zhodnotit dopad jednotlivých staveb v různých variantách. "Snažím se, abychom maximálně komunikovali nejen s městem, ale i s městskými částmi a s obcemi v okolí Brna, kterých se stavby týkají," řekl Tesařík. Podle něj také po nedávné návštěvě ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (ANO) padl argument Brna, že nemůže připravovat územní plán a musí čekat, až vzniknou ZÚR. Město musí pouze zatím počítat s územními rezervami v místech, kde není definitivně rozhodnuto například o vedení R43, vedení vysokorychlostních tratí či o poloze nádraží. Jihomoravský kraj chce stihnout vydat nové ZÚR do podzimu příštího roku, kdy jsou krajské volby. Předchozí dokument totiž zrušil v roce 2012 Nejvyšší správní soud, a kvůli tomu nelze v kraji stavět žádné dopravní stavby nadregionálního významu a za posledních osm let se nepostavil ani kilometr dálnic. Jihomoravský je jediným z krajů, který územně plánovací dokument nemá.