Brno - Příprava zásad územního rozvoje (ZÚR) Jihomoravského kraje se před blížícími se podzimními krajskými volbami stává čím dál více předmětem politického boje kraje a oponentů jeho postupu, především Brna. Strany jsou znesvářené kvůli tomu, že kraj se chystá vydat územně plánovací dokument, v němž zůstanou nedořešené trasy klíčových nadregionálních silničních a dálničních tahů v brněnské aglomeraci a budou pouze v územních rezervách. Kraj svůj postup hájí jako správný a možný a odvolává se na stavební zákon a stanoviska ministerstev. Brno, některé městské části a obce v okolí Brna naopak kritizují kraj za to, že nechá několik dalších let nevyřešenou dopravní situaci v místech, kde už jsou nyní překročené imisní limity z nadměrné dopravy. Jde především o části Brna v okolí dálnic. Kraj chce brněnskou aglomeraci dořešit až aktualizací, která bude vycházet ze studie, jejíž zadání připravuje. Aktualizace by mohla být dokončená v roce 2019. Kraj s odkazem na stanoviska ministerstev odmítl přistoupit na požadavek Brna z loňského května, které chtělo dopracování ZÚR do konečné podoby. Tedy tak, aby "...při schvalování ZÚR bylo rozhodnuto o koridoru pro R43 v celé délce trasy od severní hranice kraje až po napojení na dálnici D1, a to i na základě důsledného hodnocení vlivů na veřejné zdraví," píše se ve stanovisku schváleném radou. Jihomoravský kraj je jediným v Česku, který za dobu své existence nedokázal vytvořit platný krajský územní plán. Jediný dokument před čtyřmi lety zrušil Nejvyšší správní soud. Nyní je snahou vedení kraje územní plán vydat ještě do voleb, avšak bez vyřešení trasy severojižního tahu R43 včetně návazných dopravních opatření na jihu Brna. Krajský radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL), který má pořízení ZÚR na starosti, vidí za odporem k postupu kraje náměstka brněnského primátora Martina Andera (SZ). Na facebooku dokonce napsal, že "...(Ander) se rozhodl, že už nebude jen paralyzovat Brno s vizí jeho přeměny na skanzen a největší provinční město ČR, ale už i paralyzovat celý Jihomoravský kraj s vizí jeho přeměny v banánovou republiku." Požadavek města však schválili brněnští radní a postup Brna podporují také nejpostiženější městské části. "Na radu se obrátili starostové a zastupitelstva již šesti městských částí s žádostí, aby důrazně odmítala odkládání řešení situace využíváním institutu územních rezerv a trvala na svém požadavku schválit krajský územní plán jako celek," uvedla v tiskové zprávě mluvčí města Zuzana Taušová. Jedná se o Bosonohy, Brno-jih, Tuřany, Nový Lískovec, Chrlice a Kníničky. Krajští zastupitelé minulý týden schválili trasu pro dálnici D52 ve stopě stávající silnice a nyní kraj čeká, až zpracovatel z návrhu územního plánu odstraní alternativní trasu D52. Kraj poté může předložit takzvaný invariantní návrh ZÚR k veřejnému připomínkování. Po vypořádání připomínek je možné dokument vydat.