Brno - Představitelé Jihomoravského kraje začnou v pondělí objíždět jednotlivé okresy, aby se starosty diskutovali o variantách nově tvořených zásad územního rozvoje (ZÚR). Po Novém roce má být zřejmé, jak budou jednotlivé varianty vypadat a o kterých se bude znovu diskutovat. Příští rok v květnu by zastupitelé měli vybrat jednu variantu, podle níž se bude územní rozvoj kraje řídit, ale ani ta nemusí dát definitivní odpověď na vedení všech liniových staveb, řekl dnes ČTK náměstek hejtmana Antonín Tesařík (KDU-ČSL). Kraj pokračuje v pořizování nových ZÚR, protože před více než dvěma lety je zrušil Nejvyšší správní soud. Mimo jiné kvůli tomu, že kraj nedostatečně posuzoval celkový vliv všech silničních staveb na životní prostředí a veřejné zdraví. Nový dokument má dát odpovědi především na trasování sporných silnic a dálnic. Jedná se o silnici R43 od Brna na sever, o prodloužení R52 od Pohořelic na rakouské hranice, o R55 z Břeclavi na Přerov a také o plánované spojky dálnic D1 a D2. U silnic kolem Brna se jedná principiálně o spor Brna na jedné straně a okolních obcí na straně druhé. Zatímco Brno potřebuje odvést tranzitní dopravu, okolní obce nechtějí připustit narušení současného stavu. "Příští týden povedeme jednání se starosty a různé připomínky musí zapracovat tvůrce ještě do konečných podob jednotlivých variant. V lednu vyvěsíme tyto varianty na úřední desku a obce i jednotlivci se budou moci vyjadřovat. Kraj musí připomínky zpracovat a na květnovém zastupitelstvu bych chtěl předložit varianty k hlasování," řekl Tesařík. Pak bude možné se k výsledné variantě zase vyjádřit, než se schválí konečná podoba. Upozornil však, že ne u všech liniových staveb bude podle ZÚR zřejmé, kudy povedou. "U některých bude potřeba udělat další studie a posuzování. Tento stav lze řešit územní rezervou, než se dojde ke konečnému řešení," sdělil Tesařík. Jako příklad uvedl takzvanou křenovickou železniční spojku. Její konečná podoba je totiž závislá na rozhodnutí o poloze, v níž se bude rekonstruovat brněnský železniční uzel. Na ZÚR čekají netrpělivě obce, které potřebují vědět, kudy povedou liniové trasy nadregionálního významu. Čeká také stát, který bez zásad rozvoje nemůže stavět silnice, třeba dlouho očekávanou dálnici do Vídně.