Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) aktualizovalo systémy digitalizovaného stavebního řízení. V systému je tak nově možné již například načítat informace o vlastnících z katastru nemovitostí a při zadávání umístění stavby nápověda nabídne předvyplnění okresů. Dále si také uživatelé mohou zobrazit odeslaný dokument v podobě, v jaké byl zaslán adresátovi, nebo je možné odeslat dokument jednotlivým účastníkům opakovaně například v případě selhání prvního doručení. MMR o tom dnes informovalo v tiskové zprávě. Městské úřady a stavebníci i projektanti si na systémy digitalizace stěžují od jejich spuštění 1. července a považují je za nefunkční. Někteří žádají hlavní opravy do konce srpna.
MMR do systému také přidalo další přibližně tři desítky šablon dokumentů, které podle tiskové zprávy pracovníci stavebních úřadů používají nejčastěji. Jde například o rozhodnutí nebo závazná stanoviska. Automaticky se do nich propisují údaje, které už systém má z dosavadního vedení řízení.
"Poslední aktualizace informačního systému odpovídají na ty nejvážnější požadavky našich partnerů z řad profesních organizací a samospráv. Jde hlavně o automatizaci práce, aby zaměstnancům stavebních úřadů vedení řízení zjednodušoval a urychlil. Je pravdou, že v prvním měsíci od spuštění to bylo spíš naopak,“ řekl místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Do konce srpna by počet šablon mělo být podle MMR zhruba 130.
Některé úpravy resort udělal na základě zpětné vazby úřadů. Na základě té MMR přepracovalo pořadí úkonů při schvalování stavebního záměru, aby lépe odpovídalo praxi. Systém umožní nově také odeslat ke schválení vlastní dokument pouze ve formátu PDF. Tím se podle MMR zabrání chybnému vypravení dokumentů v otevřeném formátu, jako je například docx.
Podle MMR je však stále třeba kontrolovat podpis dokumentu, automatická kontrola je podle ministerstva součástí plánovaného vývoje. V tomto týdnu by také informační systém měl umožnit hromadné ověřování osob, parcel, stavebních a navrhovaných objektů i účastníků řízení také aktualizuje související manuál. Bartoš si od plánovaných změn slibuje zásadní zrychlení a vyšší komfort práce pro úředníky. "Rozumím tomu, že nové informační systémy na ně neudělaly dobrý první dojem, ale každé plánované rozšíření přinese ve dvoutýdenních odstupech výrazné zlepšení," dodal.
Městské úřady a stavebníci si však na systémy digitalizace stěžují od jejich spuštění. Problémy s digitalizací stavebního řízení mohou podle některých odhadů přinést miliardové ztráty. Bartoš a další zástupci MMR se v posledních týdnech setkali s lidmi z odborových skupin, svazů a odborů. Například Svaz měst a obcí žádal opravu zásadních nedodělků v systémech do 20. srpna. Podle odborů někteří úředníci kvůli digitalizaci dokonce zvažují odchod a jiní stávku. Bartoš po kritice ze strany opozičních i koaličních politiků však opakovaně uvedl, že neuvažuje nad rezignací.