Praha – Stavební úřady po celém Česku nadále kritizují nový systém stavebního řízení. Označují ho za nefunkční. Úterní aktualizace podle úředníků pomohla mini- málně, většina nedostatků přetrvala. Řízení se tak neúměrně protahuje. Úředníci navíc musejí řešit stovky žádostí podaných do konce června ještě ve starém systému, zjistila ČTK.
"Nelze jej považovat ani zdaleka za plně funkční a úředníci nemohou normálně pracovat. Stále řeší i situace, kdy jim například od projektantů vůbec nedorazí některé zaslané žádosti přes portál stavebníka," řekl ČTK mluvčí kladenské radnice Vít Heral. Ve Slaném si stěžují na to, že se obec do portálu nemůže přihlásit jako obec, v Brandýse nad Labem označují systém za nespolehlivý.
"Když to srovnáme s předchozím systémem, který jsme užívali a který jsme si zaplatili, to jsme jeli jak v mercedesu. Nyní jsme spadli na šlapací tříkolku," sdělil ČTK vedoucí oddělení stavebního úřadu přerovské radnice Jaromír Kluka. Poukázal na velké časové zpoždění proti původnímu stavu. Za velký problém označil například to, že systém neumí propsat již zadané údaje do všech úkonů, které úředníci následně tvoří.
Vedoucí stavebního úřadu prostějovské radnice Jan Košťál připustil, že fungují některé jednoduché úkony, například odeslání sdělení do datové schránky. "Nefunguje ale to základní, tedy vypsat řízení, oznámit to účastníkům řízení a pak vydat rozhodnutí," podotkl. V Novém Boru již přestávají věřit, že se nový systém podaří vyladit. Podle mluvčí tamní radnice Radmily Pokorné se po aktualizaci nezměnilo prakticky nic. "Portál často vůbec nefunguje nebo má pomalé odezvy, obsahuje i gramatické chyby," uvedla.
Mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek sdělil, že každá aktualizace je prospěšná, navzdory tomu úředníci evidují velké množství potíží. Dlouhodobě je to nedostatek vzorů pro jednotlivé úkony nebo zdlouhavé vyplňování údajů v aplikaci. "Informační systém stavebního řízení tedy stále vnímáme jako nehotový a práci neusnadňující," řekl Poňuchálek. Také podle vedoucího stavebního úřadu ve Vyškově Karla Mozoly se aktualizací část problémů vyřešila, avšak většina jich zůstává.
Podobně to vidí zástupci pražských stavebních úřadů. Systém se sice zlepšil, ale stále zůstává prakticky nefunkční. Nelze například nahlížet on-line do spisů či chybí důležité šablony, které pomáhají automaticky vyplňovat dokumenty. V Plzni si stěžují na to, že nelze načíst přílohy, což znemožňuje pokračovat v řízení. Takový problém mají i jinde. "Systém je nepředvídatelný, padá v plnění mezikroků. Například nešly nahrát dokumenty, často nelze načíst dokumenty, které již byly nahrány dříve," uvedla vedoucí stavebního odboru v Rokycanech Radka Janová.
Zásadní potíže mají se systémem pracovníci stavebního úřadu v Kroměříži. "Při aktualizaci systému 2. 8. se ministerstvu podařilo nastavit přístup pro vedoucího stavebního úřadu tak, že vedoucí stavebního úřadu nemůže přidělit k vyřízení novou žádost a nemůže podepsat odchozí poštu," sdělil ČTK mluvčí radnice Jan Vondrášek. Úředníci proto zatím v novém systému nevyřídili vůbec nic. "Opravit to může jen ministerstvo, a to i přes opakovaná upozornění nereaguje," dodal Vondrášek. Mluvčí jihlavské radnice Aneta Hrdličková ČTK sdělila, že dosavadní aktualizace jsou vždy jen drobné dílčí úpravy, které práci nijak podstatně neulehčují.
"Stavební úřad se s novým systémem pere, jak může, ale nefunguje to. Je to velmi problematické. Aktuálně ověřuje, zda je možné zákonně fungovat v původním systému tak, aby vůbec mohl žádosti zpracovávat," řekla ČTK mluvčí radnice v Turnově v Českém ráji Marcela Jandová.
Velmi nespokojení jsou pracovníci stavebního odboru ve Františkových Lázních na Chebsku. Jeho vedoucí Roman Macko poslal otevřený dopis ministrovi pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi (Piráti). "Uvádíte nás tak do stavu, kdy jsme nuceni používat nefunkční nástroj, a to za platnosti nového stavebního zákona, kde jsou dosti striktně stanoveny lhůty pro vyřízení žádostí a kdy tedy můžeme být popotahováni za nesprávný úřední postup," popisuje Macko. Do systému se podle něj nelze ani spolehlivě přihlásit.
Přetrvávající problémy potvrzují i v Hradci Králové. "Například není možné podepisovat písemnosti vyřizujícím referentem nebo vedoucím oddělení, systém nereflektuje organizační strukturu úřadu, v případě odeslané písemnosti není poznat, zda byla poštou vypravena," řekla ČTK mluvčí hradecké radnice Kateřina Rohlíčková.
Úředníci se podle ní primárně věnují žádostem od stavebníků, které byly podané do 30. června. Těchto žádostí jsou na stavebních úřadech stovky, pracovníci jsou jimi zahlcení. "Aktuálně je problém hlavně množství podaných žádostí před 30. červnem, které nestíháme zpracovat a bude docházet ke zpožděním. Pokud by se zákon neměnil, tyto žádosti by přicházely průběžně během celého roku. Takto se jich zde nahromadilo přes 600," řekl ČTK mluvčí Sokolova Michal Švarc.
Pracovníci stavebních úřadů si na nefunkčnost nového systému stěžují od jeho spuštění 1. července. Ministr Bartoš na sociální síti X dnes uvedl, že řadu problematicky vnímaných věcí vyřešilo MMR s dodavateli aktualizací. Zároveň přiznal, že v e-mailových odpovědích na dotazy úředníků má ministerstvo "co dohánět". Nechal proto posílit tým technické podpory.