Praha - Organizátoři akce upustili od pomalování pilířů Nuselského mostu, které mělo být součástí připravované výstavy street artu a graffiti. Ta začne 10. září v prostorách Galerie hlavního města Prahy. Pomalování pilířů mostu mělo být její doprovodnou akcí, podporovalo ji město, avšak neměla příslušná povolení památkářů. Proti akci protestuje i poslední žijící spoluautor návrhu mostu Stanislav Hubička, vznikla i petice, jíž podepsalo několik stovek lidí. Na webu je ale i petice za pomalování mostu, a tu podepsalo přes 2500 milovníků graffiti. Nicméně most v tuto chvíli zůstane tak, jak je. "Rádi bychom našli nějaké jiné místo pro autory, kteří do Prahy přijedou. Pravděpodobně to bude Meet Factory, jeden z nich už maloval v Trafačce," řekl dnes ČTK za pořadatel Pavel Vrba. Akce plánovaná původně už na konec srpna měla záštitu pražské radní Alexandry Udženije (ODS) a měly ji sponzorovat firmy s městskou účastí. "Praha se tímto projektem začleňuje mezi světové metropole, které podporují moderní streetartové umění. Dáváme prostor mladým umělcům, kteří přemění fádní šeď Nuselského mostu v nevšední podívanou," uvedla radní k projektu. Nicméně pořadatelé obešli zákonnou povinnost, tedy nevyžádali si stanovisko památkářů, které je potřeba, protože most leží v památkové zóně. Národní památkový ústav by pravděpodobně pomalování pilířů nedoporučil. Jednalo by se podle něj totiž o invazivní zásah do pražské památkové zóny i samotné stavby. "Barva může penetrovat do povrchu betonu a její následné odstranění může být neproveditelné, nebo proveditelné pouze za cenu poškození povrchu pilířů, vysokých nákladů, případně zátěže životního prostředí," sdělila ČTK již dříve mluvčí NPÚ Zdeňka Kalová. Architekt Hubička považoval případné malování za "nedůstojný zásah do svého autorského díla, ale i zásah do údolí centrální části města, jež se nachází ve významné a pohledově silně exponované části Prahy". Ve výtvarném zpracování mostu záměrně použil pohledové betony, které byly vytvořeny náročným způsobem realizace bednění. "Má koncepce tedy vycházela z estetického brutalitního zpracování konstrukce, jejíž barevnost je záměrem ztvárnění mého díla," uvádí Hubička.