Praha - Jednou z klíčových staveb pražského dopravního systému, po níž denně projedou tisíce aut, ale také zajímavým technickým a architektonickým dílem je Nuselský most, který byl otevřen 22. února 1973. Most přes Nuselské údolí, jehož stavba začala v roce 1965, však proslul i jako místo, kde svůj život skokem do čtyřicetimetrové hloubky ukončily již stovky sebevrahů.
Plány na přemostění hlubokého údolí Botiče vznikaly již na počátku 20. století, ale teprve na přelomu 50. a 60. let byla uspořádána architektonická soutěž, z níž vítězně vyšel návrh trojice architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra. Výstavba mostu, který spojil Pankrác a Karlov a v jehož útrobách vede dvoukolejná trať metra, probíhala poměrně rychle. Takže již na podzim 1970 byla provedena zátěžová zkouška se 66 tanky seřazenými na ještě rozestavěné mostovce.
Nuselský most, jenž od slavnostního otevření v únoru 1973 do května 1990 nesl jméno Klementa Gottwalda, je dlouhý 485 metrů a široký 26 metrů a v nejvyšším bodě nad údolím je jeho výška 42,5 metru. Dodnes je jednou z největších staveb z předpjatého betonu v ČR. Pět mostních polí lichoběžníkového průřezu je podepíráno čtyřmi pilíři. Celkem stavba spolykala kolem 20.000 metrů krychlových nejkvalitnějšího betonu.
Podle architekta Stanislava Hubičky vycházeli tvůrci především z toho, že jde o most ve městě a ne krajině. "To znamená žádný oblouk, ale aby to byla přímka, která se snese s charakterem města jako takového," řekl Hubička. Řešit také museli výšku pilířů a jejich mohutnost.