Havířov se obává, že kvůli zachování nádraží přijde o dotace z EU
Source Martina Helánová
Publisher ČTK
14.10.2013 20:30
Havířov (Karvinsko) - Vedení Havířova na Karvinsku se obává toho, že kvůli plánům ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka na zachování původní haly nádraží přijde o evropskou dotaci 85 milionů korun schválenou na výstavbu dopravního terminálu. Primátor Zdeněk Osmanczyk (ČSSD) chce proto ministra písemně vyzvat k přehodnocení jeho postoje, řekla dnes ČTK mluvčí magistrátu Eva Wojnarová. Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold dnes ČTK řekl, že ministr na svém stanovisku trvá. Výstavba nového dopravního terminálu je společným projektem města a Českých drah. Podle Wojnarové se dráhy měly postarat o přestavbu nádražní budovy a město mělo řešit úpravu prostor před nádražím. Proti demolici stávající nádražní budovy postavené v bruselském styku se ale postavila skupina architektů. Jejich návrh, aby se havířovské nádraží stalo kulturní památkou, v červnu zamítlo ministerstvo kultury. Novou nadějí se pro ně stal ministr dopravy Žák, který inicioval vytvoření krizového štábu, jenž se situací má zabývat. "Komise se bude zabývat úpravami projektu tak, aby byl zachován požadavek zachování stávající nádražní budovy a zároveň mohla začít dostavba dopravního terminálu," uvedl v září Žák. Podle mluvčího ministerstva Žák od počátku tvrdí, že vznik nového dopravního terminálu nemusí znamenat, že se zbourá architektonicky cenná budova havířovského nádraží. "Na tomto svém stanovisku dále trvá. Je třeba si uvědomit, že město už zhruba dva roky kontaktovali přední čeští architekti a urbanisté a varovali před tím, že stávající projekt je velmi problematický. Pokud město na tyto hlasy nereagovalo, samo si zúžilo manévrovací prostor," řekl ČTK Neřold. Podle primátorova náměstka Petra Smrčka (ČSSD) zatím krizový štáb nenašel cestu, jak zachovat budovu nádraží a zároveň čerpat i slíbené evropské dotace ještě v tomto plánovacím období. Smrček uvedl, že Žákův postup vede také ke zmaření zhruba tří milionů korun města Havířova, které byly na projekt dosud vynaloženy. "Vedení města bude po poradě s právníky hledat cestu, jak vynaložené prostředky v případě zmaření projektu dopravního terminálu získat zpět," uvedla Wojnarová. Podle ní z říjnového jednání krizového štábu vyplynulo, že zástupci ministerstva dopravy a ČD nechají zpracovat návrh řešení ve formě ideového návrhu se zachováním haly havířovského nádraží. "Výsledkem má být zjištění nákladů na případnou rekonstrukci a další provoz stávající nádražní haly. Termín zpracování návrhu není stanoven," uvedla Wojnarová. Město však s takovým postupem nesouhlasí a obává se toho, že nádraží zůstane další roky neopravené. Podle plánů, které předloni v červnu schválili městští zastupitelé, měla stavba nového terminálu začít letos a hotová měla být příští rok. Terminál měl spojit vlakovou, autobusovou a osobní dopravu. Celkové náklady na jeho výstavbu se měly pohybovat kolem 200 milionů korun.