Havířov - Výpravní budovu vlakového nádraží v Havířově na Karvinsku i jeho okolí čeká rozsáhlá modernizace. Stavba v bruselském stylu bude poté sloužit nejen k odbavování cestujících, ale také pro sportovní či kulturní aktivity. Novinářům to dnes řekl náměstek primátorky Josef Bělica (ANO). Město a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se dohodly na společném postupu a dnes obě strany uzavřely memorandum o spolupráci.
Renovaci celého prostoru před nádražím bude mít na starosti město, které předpokládá, že přestavba vyjde na zhruba 150 milionů korun, město ji bude hradit z vlastního rozpočtu. "Už máme zpracovánu projektovou dokumentaci. Dneska jsme ve fázi územního řízení," uvedl Bělica. Se zahájením úprav radnice počítá letos. "Už v loňském roce jsme zahájili revitalizaci průjezdu na městskou část Šumbark, která už je hotova," uvedl Bělica. Pokračovat by se mělo opravou parkoviště u věžového domu. Na podzim by pak mohly začít další úpravy. "Nově by mělo vzniknout asi 180 parkovacích stání. Součástí nového přednádražního prostoru budou také kryté zastávky a příchozí koridory, do lokality chceme rovněž přivést cyklostezku," řekl Bělica. Prostor před nádražím by kompletně mohl být dokončen na jaře příštího roku.
SŽDC by se pak mělo postarat o objekty nádraží, v levé části má vzniknout zázemí pro cestující a v nynější velké nádražní hale bude do budoucna multifunkční centrum. Město počítá s tím, že mu po opravách SŽDC halu pronajme a prostor se bude využívat ke sportovním i kulturním účelům. Umístěny by v něm měly být třeba mobilní sportoviště, lezecká stěna, kavárna, sociální zázemí nebo služebna městské policie.
"Zadali jsme zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci celé nádražní budovy, tedy i její levé administrativní části. Počítáme s využitím těchto prostor pro cestující a dopravce," uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Podle ředitele Správy osobních nádraží Olomouc Gabriela Jursy by přestavba objektů mohla rovněž začít ještě v letošním roce, s dokončením se počítá v roce 2019, maximálně 2020. Náklady Jursa zatím nechtěl specifikovat, řádově by však mělo jít o desítky milionů korun a oprava by měla být levnější než modernizace prostoru před nádražím.
Nádražní budova v Havířově byla postavena v letech 1964 až 1969 v takzvaném bruselském stylu podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Na návrhu se podílel také sochař Václav Uruba. Je autorem plastiky Směrník před vstupem do haly, plastika byla v roce 2015 přemístěna do Ostravy. Západní stěnu vstupní haly pokrývá barevná skleněná mozaika na ploše 65 metrů čtverečních od sklářského výtvarníka a malíře Vladimíra Kopeckého. V minulosti se uvažovalo o demolici haly, což vyvolalo vlnu nevole.