Praha - Česká komora architektů (ČKA) dnes znovu podala návrh na prohlášení nádraží Havířov kulturní památkou. Informovala o tom její mluvčí Zuzana Hošková. První návrh ČKA podala v únoru, ale stáhla ho, protože do něj chtěla zahrnout nové informace. Nádraží ze 60. let patří Českým drahám, které ho chtějí zbourat a postavit na jeho místě nový terminál. Nová studie upozorňuje například na výlučnost bruselského stylu, mimořádně cennou mozaiku v interiéru nádraží nebo na důležitou roli objektu v dopravně-urbanistické struktuře města Havířov. Komora se domnívá. že má podání rozšířené o nové skutečnosti velkou šanci na ministerstvu kultury uspět. Nejpádnějším důvodem je prý rozměrná mozaika s námětem letící holubice z roku 1963. Její návrh vytvořil přední sklářský výtvarník Vladimír Kopecký. Jeho díla jsou zastoupena ve světových galeriích a je držitelem několika prestižních ocenění. Vznikla prý unikátní metodou ručně štípaného skla, které se speciálně pro mozaiky vyrábělo v českých sklárnách. O architektonických kvalitách budovy pak podle ČKA svědčí její reprezentativní charakter, použití ušlechtilých materiálů a četnost výtvarných detailů, které z ní činí "zářného reprezentanta" takzvaného bruselského stylu. "Komora podává podnět k prohlášení havířovského nádraží za kulturní památku, protože se domníváme, že to je aktuálně jediná možnost upozornit na význam této stavby a na důležitost ochrany i poměrně nedávného historického architektonického dědictví, jež však představuje již nepominutelnou součást organismu našich měst," uvedl předseda ČKA Ivan Plicka. Ministerstvo již dříve podobný návrh posuzovalo, ale nádraží se památkou nestalo. Vlakové nádraží v Havířově je dílem architekta Josefa Hrejsemnou a vzniklo v letech 1964 až 1969. Budova má ustoupit výstavbě nového dopravního terminálu. Jde o společný projekt města a ČD. Podle informací radnice se dráhy měly postarat o přestavbu nádražní budovy a město mělo řešit úpravu prostoru před nádražím. Terminál za zhruba 200 milionů korun má spojit vlakovou, autobusovou a osobní dopravu, na vlakové nádraží má navazovat prostor pro autobusové zastávky a velké parkoviště. Případnou rekonstrukci nádraží ČD odhadly na 300 milionů korun. Podle sdružení je cena nadsazená a spočítaná odhadem podle objemu budovy. Lucie Chytilová ze sdružení již dříve řekla, že průzkum studentů architektury zjistil, že opravit je třeba zejména střechu a prosklenou čelní fasádu, čímž by se energetická náročnost budovy dostala na pětinu současného stavu. Rekonstrukce by podle ní přišla na 30 až 100 milionů korun.