Praha - Sdružení Důl architektury bojující za záchranu havířovského nádraží ze 60. let podá znovu návrh na jeho prohlášení za kulturní památku. Nádraží patří Českým drahám, které ho chtějí zbourat a postavit na jeho místě nový terminál. Ministerstvo kultury již dříve podobný návrh posuzovalo, ale nádraží se památkou nestalo. Předkladatelé dnes řekli novinářům, že příští návrh bude obsahovat nové skutečnosti. Mimo jiné zjistili autora rozměrné mozaiky v nádražní hale, která je podle nich velmi cenná. Navrhl ji malíř a sklářský výtvarník Vladimír Kopecký. "České dráhy nevědí, co bourají," řekl dnes František Tesař, který se na výrobě mozaiky v 60. letech podílel. Vznikla prý unikátní metodou ručně štípaného skla, které se speciálně pro mozaiky vyrábělo v českých sklárnách. Tato tradice již zanikla, sám Tesař prý při změně vlastníka skláren odkoupil veškerý zbylý materiál a má ve svém domě zásoby materiálu se 4000 barevnými odstíny. Dnešní absence výroby speciálního mozaikového skla činí z díla podle sdružení neobnovitelný a nenahraditelný artefakt. Mozaiku z Havířova není podle Tesaře možné ani přenést, jako se to s podobnými uměleckými díly dělá a jak to v tomto případě navrhují České dráhy, neboť je součástí zdi a je příliš rozměrná. Představuje holubici jako symbol míru. Kopecký, v jehož tvorbě převládá abstrakce, řekl, že motiv byl úlitbou době - abstraktní umění nebylo to, co socialistické výtvarné komise preferovaly. Sdružení, které se o záchranu nádraží jako významné památky na architekturu 60. let zasazuje, přišlo s informací o autorství mozaiky před týdnem. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský tehdy řekl, že dopravce se touto informací bude zabývat. Na snahu budovu demolovat to ale asi nebude mít vliv. Vlakové nádraží v Havířově je dílem architekta Josefa Hrejsemnou a vzniklo v letech 1964 až 1969. Budova má ustoupit výstavbě nového dopravního terminálu. Jde o společný projekt města a ČD. Podle informací radnice se dráhy měly postarat o přestavbu nádražní budovy a město mělo řešit úpravu prostoru před nádražím. Terminál za zhruba 200 milionů korun má spojit vlakovou, autobusovou a osobní dopravu, na vlakové nádraží má navazovat prostor pro autobusové zastávky a velké parkoviště. Případnou rekonstrukci nádraží ČD odhadly na 300 milionů korun. Podle sdružení je cena nadsazená a spočítaná odhadem podle objemu budovy. Lucie Chytilová ze sdružení dnes řekla, že průzkum studentů architektury zjistil, že opravit je třeba zejména střechu a prosklenou čelní fasádu, čímž by se energetická náročnost budovy dostala na pětinu současného stavu. Rekonstrukce by podle ní přišla na 30 až 100 milionů korun.