Dům, v němž se snoubí odhalená historie s pokrokovou moderností. Přesně tak lze charakterizovat bratislavský Dům u Zvonice, vítěze soutěže Interiér roku 2022 v kategorii Rekonstrukce. Díky pečlivému úsilí se podařilo odstranit dlouholeté vrstvy přestaveb a spojit osobitý charakter původní stavby s působivým designem současné architektury.
V době, kdy se majitelé rozhodli pro změnu, byl dům již několik let obýván. Jak se však mladá rodina rozrůstala, začali si uvědomovat, že jim stávající dispozice prostoru nevyhovuje, a rozhodli se interiér přizpůsobit svým potřebám. Zadání bylo spíše debatou o každodenním životě velké rodiny a jejich požadavcích do budoucna. "Od začátku jsme se bavili o otevřeném prostoru a jednoduché materialitě, ale v zásadě jsem měl na základě projevené důvěry poměrně volnou ruku," říká architekt Marián Gombarček z architektonického studia gmb. Majitelé měli jen několik hlavních požadavků. Jedním z nich bylo zachování původní podoby exteriéru budovy, přičemž umístění vstupu zůstalo nezměněno. Interiér domu však prošel rozsáhlou změnou. Původní elektroinstalace byla revidována a upravena, bylo instalováno podlahové vytápění a došlo také k dispozičním změnám.
Pod vrstvou minulosti
Jedinečnost realizace spočívala především v unikátním pojetí. "Koncepce návrhu je založena na kontrastu původní odhalené stavby a kompozice vložených prvků, které do prostoru vstupují v různých podobách, různě jej propojují a protínají, někdy dokonce ignorují a přímo narušují. Prostor se otevírá do několika směrů a vytváří nové interakce a komunikační kanály," rozebírá architekt a pokračuje: "Původní budova a její rekonstrukce byly zbaveny strukturálních nánosů z jednotlivých zásahů. Byly odhaleny cihlové zdi a dřevěné trámové stropy, jejichž jednoduchá přiznaná materialita umožnila vyniknout prostorové kompozici nově vložených forem." Ačkoli by se mohlo zdát, že spojení nových forem a původních prvků bylo od počátku cílem, opak je pravdou. Inspirace směřující k tomuto pojetí se zformovala až v průběhu odkrývání různých vrstev minulosti. Původní motivy a vzory se současným majitelům zalíbily natolik, že si je přáli zachovat, což umožnilo zrod velkolepého, prostorného a důmyslně řešeného obydlí s dokonalým respektem k historii domu.
Otevřený prostor s výrazným středem
Hlavním cílem rekonstrukce dvoupodlažního domu bylo maximální propojení prostoru s odstraněním zbytečných bariér a instalací neobvyklých moderních prvků v kombinaci s původními. "Celý obytný prostor je organizován kolem schodiště a kuchyně, kde se nejvíce otevírá do galerie. Kuchyně se tak stává bodem, který propojuje jednotlivé prostory v horizontálním i vertikálním směru," popisuje Marián Gombarček. Přízemí je kruhové a dojem jednotnosti vytváří téměř úplná absence dveří a barevné sladění interiérového vybavení. Vstup, kuchyň a obývací část mají stejný dekor podlahy, který svým odstínem dokonale koresponduje s jemnou strukturou přiznaných cihel a doplňuje tmavší okrové tóny původního stropu. Čistě bílé stěny pak prostředí odlehčují a provzdušňují. Barevná paleta je záměrně neutrální, aby nechala vyniknout kouzlu původních konstrukcí a novým formám nástavby v kon- trastu s vloženými současnými prvky. Ústředním bodem přízemí je kovové schodiště v jasně červené barvě, které díky své strohé barevnosti vyniká nad ostatním vybavením a vyniká v kontrastu moderního designu a zachovaných původních prvků. Výsledný dojem z tohoto vizuálního akcentu jen umocňuje kovová traverza ve stejném odstínu, která protíná otevřený prostor galerie.
Síla reflexe
Vstup do domu je veden do prostoru klenuté přístavby. Zde se naproti dveřím nachází posezení, diskrétně oddělené zrcadlovou skříňovou sestavou. Ta zde plní standardní úložnou funkci a zároveň důmyslně uzavírá přední část přízemí do úzké chodby vedoucí do koupelny a otevřeného kuchyňského prostoru. Zrcadlová plošná sestava byla zvolena s jasným záměrem, jak vysvětluje architekt: "Za největší prohřešek původní rekonstrukce přístavby považuji umístění vstupu na jižní straně, čímž se denní zóna dostala do pozadí na méně osvětlené straně domu. Protože v zadání byl požadavek na zachování vstupu v původní poloze, po dlouhých debatách z technických důvodů jsme řešili otázku, jak do prostředí dostat co nejvíce jižního slunečního světla. Výsledkem byla zrcadlová stěna, která prostor velmi citlivě prosvětluje a rozděluje." Díky svému povrchu nepůsobí skříňky masivně a svým minimalistickým charakterem dobře zapadají do základního konceptu otevřeného přízemí.
Nenápadná jedinečnost
Nalevo od hlavního vchodu se nachází malá technická místnost a dále samostatné WC. Jedná se o jedinou výjimku v záměrně propojeném prostředí přízemí, které má kvůli zachování soukromí vnitřní dveře. I ty však zachovávají nastavený charakter interiéru. Povrch dveří je vyveden ve stejném dřevodekoru jako okolní plochy a díky možnosti skrytých zárubní není průchod zatížen zbytečnými rušivými liniemi. Nenápadnost v kombinaci s funkčností a kvalitou se uplatnila i při výběru dveřního kování. Dveře jsou osazeny klikou MINIMAL z české rodinné manufaktury M&T, přičemž povrchová úprava kartáčovaný nikl byla vybrána z osmnácti možností, které jsou pro tento model k dispozici. "Kování jsme vybírali podle vzhledu a klika MINIMAL byla zvolena pro svůj čistý, minimalistický design," říká Marián Gom- barček. Originální design a vysoká kvalita jsou prioritou společnosti M&T, jediného českého výrobce designového dveřního a okenního kování a lídra v jeho povrchových úpravách. "Klika MINIMAL plně vyhovuje požadavkům minimalistických interiérů, zejména díky skryté rozetě, která nepřesahuje jejich obrys. Jedinečnost klik spočívá také ve variabilitě, kterou nabízejí, a to jak z hlediska rozmanitosti povrchových úprav, tak i ucelenosti kolekce, která zahrnuje kliky pro všechny typy oken a dveří ve stejném designu," dodává Roman Ulich, šéfdesignér společnosti M&T.
Historie a současnost
Největší místností v přízemí je obývací pokoj s jídelnou. Právě zde se nejvíce prolínají stopy současnosti a dob dávno minulých, které zde ztělesňují odhalené obvodové zdi, původní okna a rustikální trámový strop. Syrovou krásu cihel a starého dřeva umocňuje absence závěsných dekorací a střídmá barevnost nábytku v odstínech bílé, šedé a hnědé. Vpravo od vstupu se nachází krb, důmyslně zasazený do jednoduché bílé plochy, která opticky navazuje na příčku stejné barvy a pomáhá propojit světlý prostor galerie s výraznými součástmi obývacího pokoje. Minimalistickou plochu krbu doplňuje po obou stranách subtilní bílá konstrukce, jejíž linie bez zadní stěny umožňují pohled až na cihlovou zeď. Neobvyklým prvkem je zde osvětlení. Je nenápadně zasazeno mezi stropní hrady nebo linie stěny, ale designová perla v podobě kruhového lustru jen podtrhuje myšlenku spojení historie a moderny a dodává místu zasloužený punc jedinečnosti.
S výhledem dovnitř
Přestože renovace probíhala především v přízemí, drobné změny se odehrály i v prvním patře domu. Jednou z nich byla lokální úprava dispozice. První patro bylo původně rozděleno na tři prostorné pokoje a koupelnu. Měnící se požadavky početné rodiny však způsobily, že toto rozdělení nebylo optimální. Proto se majitelé rozhodli vybudovat další místnost. "V patře vznikl nový pokoj z části původní chodby a původní pokoje postupně obsadily děti. Nový pokoj slouží jako ložnice rodičů, kteří se po dlouhých debatách k tomuto kroku odhodlali záměrně, aby svým potomkům poskytli více soukromí," vysvětluje Marián Gombarček. Zajímavým detailem, který je však třeba zmínit, je vnitřní okno. To bylo v ložnici vytvořeno tak, že směřuje a doslova "kouká" do prostoru galerie. Dokonale tak propojuje malý pokoj s prosvětleným středem domu, což je v souladu s celým konceptem nového interiéru. Původní tři ložnice, které nyní slouží jako útočiště pro děti, a společná koupelna v prvním patře tak zůstaly dispozičně nezměněny.
Architekt předčil původní očekávání rodiny, která je ve svém zrekonstruovaném domě skutečně spokojená. Jedinečnost této stavby, která promyšleně kombinuje historické prvky s moderními, ocenila i porota soutěže Interiér roku 2022, v níž se Dům u zvonice stal vítězem v kategorii Rekonstrukce.
Technické údaje:
Průběh realizace: projekt 2021, realizace 2021–2022 Užitná plocha: 109 m² Typ vytápění: podlahové vytápění Dveřní kliky:M&T, kování MINIMAL
Architekt: Ing. arch. Marián Gombarček, gmb.architektúra.dizajn, www.gmbarchitekt.com
gmb. je malý architektonický ateliér se sídlem v Bratislavě. Věnuje se architektonické tvorbě od návrhů interiérů, bytové architektury až po řešení komerčních a občanských prostor. Foto: Mgr. Ing. arch. Marián Gombarček