Praha – Stavebníci dokončili opravu dvou pilířů pražského Barrandovského mostu. V současné době pracují na dalších třech a u jednoho z pilířů ve vodě zahájili práce pod hladinou. Všechny pilíře budou kompletně opravené do konce listopadu 2021. Noviná- řům to dnes řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková a zástupci stavební firmy, která most opravuje. Rekon- strukce horní části mostu začne na jaře roku 2022 a potrvá asi tři roky. TSK chystá rovněž opravy dalších mostů, mj. Libeňského.
Každý z pilířů se podrobně prozkoumá, přičemž se zjišťuje nejen stav betonu, ale také přepínacích lan, která zajišťující statiku mostu. U nich odborníci zjišťují, zda nejsou zrezlá a mají potřebnou únosnost. Po kontrole nosných prvků vždy přistoupí k samotné sanaci pilíře. Pokud jsou betony ve špatném stavu, odstraní se a do těchto míst jsou natažené sanační hmoty. Na konec přijde na řadu nátěr pilíře.
Práce již byly ukončené na druhém a třetím pilíři. Dělníci se tak přesunuli na pontony, ze kterých opravují ty další. Práce pod vodou začaly u pátého pilíře asi před dvěma týdny. "Pod hladinou bylo nutné odtěžit původní závoz, který sloužil jako ochrana betonové konstrukce. Následně byl provedený na hrubo pasport konstrukcí, abychom věděli, v jakém jsou stavu," řekl dnes ČTK Daniel Kováč, hlavní stavbyvedoucí firmy Eurovia.
Dělníci nemohou jeden pilíř opravovat zároveň nad i pod hladinou. Pontony by totiž blokovaly plavební dráhu. Až skončí na čtvrtém pilíři práce nad hladinou, přesunou se k němu od pátého pilíře potápěči a dělníci se naopak přemístí k tomu pátému. Práce pod vodou na pilíři číslo pět skončí na přelomu června a července. Opravy každého z pilířů se přitom mírně liší. Například na třetím odborníci po odhalení kotev zjistili, že jsou ve špatném stavu a je třeba je kompletně vyměnit. U čtvrtého pilíře tento problém není.
Po opravách budou všechny pilíře takzvaně povrchově uzavřeny, budou odolnější proti korozi, prodlouží se životnost a bude zaručenu statika mostu. Závažné problémy ale dělníci zatím neobjevili.
Horní část mostu, po které jezdí auta, je v horším stavu. Doplňovat se budou přepínací lana, izolace nebo svodidlové zídky, které jsou v nevyhovujícím stavu. Vyměněné budou povrchy vozovek, TSK opraví části, kde jsou chodníky a rovněž svodidla a osvětlení. Cílem prací je zamezit další degradaci mostu a prodloužit jeho životnost o několik desítek let. Uzavřou se povrchy, zlepší se odvodnění, aby se voda nedostávala do konstrukce.
Dopravu po dobu prací TSK nepřeruší. Omezena bude vždy pouze částečně a bude zachován provoz třemi jízdními pruhy. "Stavba bude rozložena do několika let, abychom zachovali maximální možnou průjezdnost. Budeme pracovat za provozu," řekla Lišková.
Praha má s mosty dlouhodobě problémy. V případě ostatních mostů přes Vltavu má TSK u většiny z nich již hotovu diagnostiku. Nyní pracuje na Čechově mostě, kde opravuje zábradlí a další části. Připravuje se také oprava Libeňského mostu, u kterého je vypsáno výběrové řízení na dodavatele.