Ústí nad Orlicí - Občanská sdružení SPOUSTI a Nádraží nedáme! navrhují vytvořit neziskovou organizaci pro záchranu nevyužité budovy památkově chráněného železničního nádraží v Ústí nad Orlicí. Spojit by se v ní měly ústecká radnice, Pardubický kraj, České dráhy jako vlastník objektu a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), sdělili dnes ČTK zástupci obou sdružení. Instituce sice jejich iniciativu přímo neodmítají, staví se k ní však zdrženlivě. Objekt patří Českým drahám, které ji chtěly převést na SŽDC. Podle občanských sdružení by budova měla být vložena do neziskové organizace, která by ji spravovala. Měla by mít snazší přístup k dotacím Evropské unie, státu, Norských fondů nebo Mezinárodního visegrádského fondu. "Bylo by je možno použít nejen pro samotnou rekonstrukci budovy, ale také pro realizaci různých veřejně prospěšných projektů," uvedli zástupci sdružení Jan Blaško a Martin Kadrman. "Mám trochu obavu, že neziskovka ten problém nevyřeší, naopak jí zůstane. Za neziskovku bude zase mluvit město nebo sdružení, nikoliv státní organizace, které se de facto objektu zbaví," řekl ČTK starosta Ústí Petr Hájek (Sdružení Oušťáci). Námět chce v dubnu předložit zastupitelům. České dráhy chtěly budovu zbourat, protože pro ni neměly využití, před demolicí ji zachránilo prohlášení kulturní památkou na návrh sdružení Nádraží nedáme! "Jsme připraveni budovu prodat nebo pronajmout za obvyklých obchodních podmínek takovým zájemcům, kteří dokážou objekt využít pro nové účely. Přirozeně to může být i nezisková organizace," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský s tím, že o účasti v neziskové organizaci neuvažují. SŽDC se podle mluvčího Marka Illiaše k aktivitám sdružení nechce vyjadřovat a ani o nich neví. Objekt jí nepatří a nesmí investovat nebo jinak nakládat s majetkem v cizím vlastnictví. Radní Pardubického kraje pro dopravu Jaromír Dušek (SPO) iniciativu sdružení vítá. V minulosti padly například návrhy využít objekt pro stálou expozici železničních modelů, informační centrum nebo prostor pro archiv SŽDC. "Nejdříve ale musí být dořešeny majetkové vztahy. Bohužel tím, že se stala budova chráněnou památkou, a způsobem přestavby uzlu Ústí nad Orlicí se omezilo její využití a v budoucnu bude velmi nákladné a obtížné," uvedl Dušek. Od listopadu slouží veřejnosti nová výpravní budova, která byla vybudována jako součást modernizace železničního uzlu v Ústí nad Orlicí. Původní nádraží z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v Česku. Vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že stojí uprostřed kolejiště a je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující procházet na obě strany. Na návrh sdružení Nádraží nedáme! byla prohlášena kulturní památkou, využití však pro ni a opravy by vyšly na desítky milionů korun.