Praha – Mezinárodní projektantská firma Cowi s archi- tektem Petrem Tejem vypracuje studii proveditelnosti rekonstrukce železničního mostu na pražské Výtoni a v únoru příštího roku ji předá ministru dopravy Martinovi Kupkovi (ODS). Dnes a ve čtvrtek budou specialisté měřit rozsah koroze mostu. Novinářům to řekl Tej a zástupci firmy. Správa železnic (SŽ) chce most nahradit novým, což vyvolalo vlnu kritiky. Ministr potvrdil, že do konce roku rozhodne o dalším postupu.
SŽ na řešení špatného stavu mostu vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky loni představila. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována spodní část mostu s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová. Proti záměru se zvedla vlna odporu mezi obyvateli, komunálními politiky či památkáři.
"Je potřeba tuhle konstrukci v panoramatu Prahy zachovat," řekl dnes novinářům Tej. "Inženýři ze Švýcarska a Velké Británie z projektantské firmy Cowi přijeli vypracovat studii, která bude hotová na konci února. Bude předaná panu ministru Kupkovi, aby ji mohl porovnat se studií, kterou provádí společnost Ata engineering," dodal.
Podle Teje bude součástí projektu i podrobný rozpočet a srovnání obou variant, tedy výstavby nového mostu a opravy toho původního. "Zatím jsme to jen rychle prošli, abychom viděli, jaké má most viditelné vady. A uvidíme, jak tyhle nedostatky půjdou opravit, jaký je jejich rozsah a jak to ovlivňuje bezpečnost," řekl David MacKenzie z Cowi. Dnes se tým podle něj zaměří na horní část mostu, tedy mostního oblouku, který je nejvíce zasažen korozí.
"Zaměřujeme se na kritická místa, kde jsou pozorovatelné největší korozní úbytky, abychom získali relevantní podklady pro navržení ideálního postupu při rekonstrukci tohoto ikonického pražského mostu," dodal MacKenzie.
Podle Teje by samotná oprava trvala jeden až dva roky. "Což je výrazně kratší doba, než je třeba na stavbu nového mostu, kde bude jen povolovací proces trvat několik let," řekl.
Spolek Nebourat, který nesouhlasí se záměrem nahrazení nynější mostní konstrukce novou, uspořádal petici, kterou podepsalo přes 20.000 lidí. Iniciativa si nechala zpracovat i analýzu, podle níž není nutné most rozšiřovat o třetí kolej, o čemž se často mluví jako o jednom z důvodů pro nahra- zení mostu. Analýzu zpochybnili SŽ a zástupci hlavního města.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. SŽ má most ve správě od roku 2008, v roce 2004 byl prohlášen kulturní památkou. Status památky se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout.