Středočeský kraj a dopravci žádají nový železniční most na pražské Výtoni

Vložil
ČTK
14.12.2023 19:25
Praha


Praha - Středočeský kraj a dopravci dnes vyzvali ministerstvo dopravy, aby co nejdříve rozhodlo o výstavbě železničního mostu na pražské Výtoni. Kvůli potřebné železniční dopravě jsou zastánci nového mostu, nikoliv jen rekonstruovaného. Novinářům to dnes řekl středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) a zástupci dopravních sdružení. Proti plánovanému bourání mostu pod Vyšehradem protestuje spolek Nebourat s poukazem na jeho společensko-kulturní a symbolickou hodnotu. Na most podle spolku nepatří nákladní vlaky. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) již dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.


"Rozhodnutí o osudu výtoňského mostu je pro Středočeský kraj naprosto zásadní, protože přes něj projíždí velká část osobní železniční dopravy ze západního na východní břeh Vltavy, a pokud by se rozhodnutí odkládalo, tak to může skončit tak, že výtoňský most bude kvůli svému technickému stavu časem mimo provoz a my pak nebudeme mít jak přepravovat cestující z jednoho břehu na druhý," řekl ČTK středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

"A pokud by se už o mostu mělo rozhodnout, tak bychom chtěli, aby to bylo co nejdříve. A rádi bychom ministerstvo a ministra dopravy vyzvali k tomu, aby rozhodnutí už neodkládali. Jsme jednoznační zastánci toho, aby se postavil most nový," dodal radní.

Po mostě může v současné době vzhledem k jeho havarijnímu stavu projíždět v jeden moment jen jedna vlaková souprava za snížené rychlosti na 20 kilometrů v hodině. "V těchto omezeních nemůžeme dlouhodobě fungovat," prohlásil prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek.

Dlouhodobou prioritou Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia je podle jeho ředitele Petra Moravce to, aby mezi pražským hlavním nádražím a Smíchovem byla dopravní kapacita alespoň tři koleje v celé trase, případně v její části. "Rychlé a konkrétní rozhodnutí ministra je proto v tomto ohledu naprosto klíčové," sdělil Moravec.

Proti bourání železničního mostu protestovalo v září přes 200 lidí. Spolek Nebourat, který akci pořádal, proti záměru uspořádal i on-line petici. Dosud ji podepsalo zhruba 20.500 lidí. Začátkem srpna spolek podal trestní oznámení na správce mostu Správu železnic (SŽ) pro podezření z trestného činu zneužívání vlastnictví, který se podle jeho zástupců stal v souvislosti s neprováděním oprav a údržby mostu.

Spolek dnes v reakci na vyjádření dopravců a kraje uvedl, že pro nákladní železniční dopravu je vhodné využít jiných tras než mostu mezi Smíchovem a Výtoní. "Podporujeme železniční dopravu osobní i nákladní, nákladní vlaky nicméně vůbec nemusí zatěžovat historické centrum Prahy. Potřebné kapacity je možné zajistit zkapacitněním Branického mostu," uvedl zakladatel iniciativy Nebourat Pavel Štorch. Rozšíření mostu v Braníku o druhou kolej začalo v červenci, má stát asi 2,7 miliardy korun a trvat 13 měsíců.

SŽ má vyšehradský železniční most ve správě od roku 2004, kdy byl prohlášen i kulturní památkou. Statut se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout. Firma na řešení špatného stavu mostu vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky představila loni. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová.

Proti tomuto záměru se v minulosti vyjádřil například Český národní komitét ICOMOS a Centrum světového dědictví UNESCO vyzvalo dopisem ministerstvo kultury k zachování stávající podoby mostu. Zachování požaduje i Národní památkový ústav, hlavní město Praha a městské části Praha 5 a Praha 2. Naopak většina odborníků, kteří se zúčastnili mezinárodního kolokvia pořádaného SŽ a ministerstvem dopravy, ve svých vyjádřeních doporučila konstrukci nahradit.

Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části pražské památkové rezervace.
0 komentářů
přidat komentář

Související články

0 31.10.2024 | Studie: Vyšehradský most lze opravit s minimálním zásahem do provozu
0 10.10.2024 | V konstrukci mostu na Výtoni je podle monitoringu první trhlina, uvedla SŽ
0 12.08.2024 | Radní: Konstrukce mostu na Výtoni by se měla přesunout k modřanskému jezu
0 25.07.2024 | Radě pro památky se nelíbí oznámení k vlivu na prostředí u mostu na Výtoni
0 18.07.2024 | Spolek se kvůli železničnímu mostu na Výtoni obrátí na státní zastupitelství
0 16.07.2024 | Policie nezahájí stíhání za zanedbání údržby železničního mostu na Výtoni
3 19.12.2023 | Praha nabídla pomoc při hledání případného nového místa pro železniční most
0 13.12.2023 | Specialisté vypracují zdarma studii mostu na pražské Výtoni, předají ji Kupkovi
0 14.11.2023 | Zástupci Prahy odmítli tvrzení spolku, že mostu na Výtoni stačí dvě koleje
0 10.11.2023 | SŽ odmítla studii spolku o mostu na Výtoni, třetí kolej je podle ní potřeba
3 08.11.2023 | Kapacitu mostu na Výtoni lze podle studie spolku zvýšit i bez třetí koleje
8 31.10.2023 | Správa železnic: Podle odborníků EU je výhodnější nahradit most na Výtoni novým
0 09.08.2023 | Spolek podal trestní oznámení kvůli zanedbané údržbě mostu na Výtoni
0 20.06.2023 | Praha 2 podpořila rekonstrukci železničního mostu na Výtoni
4 16.06.2023 | Mirko Baum - Výtoňský železniční most
0 21.04.2023 | Odborníci na stavbu mostů stojí za novou podobou mostu pod Vyšehradem
0 23.03.2023 | Praha chce zachovat železniční most na Výtoni a doplnit mu třetí kolej
5 13.03.2023 | Pražští zastupitelé budou jednat o mostu na Výtoni, odborníci doporučili náhradu
0 03.03.2023 | Ministr Kupka se seznamuje s výsledky kolokvia odborníků k železničnímu mostu
2 20.02.2023 | Vyšehradský most - otevřený dopis architektů
0 20.02.2023 | Jediná možná varianta je Vyšehradský most opravit
0 05.03.2020 | Železniční most na Výtoni zůstane památkou
11 20.03.2008 | Praha 2 nechce u Výtoně nový most, bojí se nárůstu dopravy