Praha - Mostní inženýři doporučují výstavbu nového pražského mostu pod Vyšehradem místo rekonstrukce stávající konstrukce. Na dvoudenním sympoziu Mosty 2023 v Brně připojilo 130 odborníků podpisy pod společné stanovisko, které je odbornou a věcnou obhajobou postupu výběru nové podoby přemostění Vltavy. Svůj názor ve čtvrtek projednali a příští týden oficiálně předají ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS). ČTK o tom informovali zástupci České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT).
Správa železnic (SŽ) vypsala na podobu mostu mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky představila loni. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová. Proti tomu a její podobě se vzedmula vlna kritiky.
"Každé rozhodnutí je politikum. Ve stavebnictví se ale nehraje na kdyby. V našem oboru, přesněji v řadě odborných oborů spojených s navrhováním, výstavbou a správou mostů, musí vše sedět na milimetry. Jde nejen o vzhled stavby, ale i o zodpovědnost autorů, vlastníka i správců před soudem, k němuž by jistě došlo v případě havárie. V tomto světle jsou snahy o záchranu a konverzi stávajícího přemostění, které je bohužel již na konci své životnosti, jednoznačně pochopitelné pouze esteticky a lidsky," řekl Robert Špalek, předseda ČKAIT.
Signatáři prohlášení "důrazně" upozorňují na rizika spojená s napadáním výsledků soutěžního dialogu, do nějž byly zapojeny přední kapacity z mostního a dopravního inženýrství i architektury a urbanismu. Autorizované osoby mezi architekty, inženýry a techniky ctí formu architektonicko-konstrukční soutěže jako nezpochybnitelnou, nezávislou a odbornou cestu k nejkvalifikovanějšímu výsledku, uvádějí ve svém textu.
Předseda poroty soutěžního dialogu Pavel Ryjáček dodal, že fakt, že most je součástí veřejného prostoru, zájmu a diskuse, neznamená, že různé zájmové skupiny budou výsledky soutěže zpochybňovat s ohledem na víceméně subjektivní a pocitové aspekty. Upozornil na to, že tyto skupiny nenesou žádnou odpovědnost, nesou ji autoři, a zejména autorizované osoby.
Alternativy, které se od vyhlášení výsledků objevily, podle mostních specialistů zohledňují vždy jen jeden požadavek veřejného zájmu, a to obvykle památkovou ochranu.
Proti plánům SŽ na nový most z Výtoně na Smíchov se postavila část veřejnosti a vznikla petice na záchranu mostu. S postupem SŽ nesouhlasí ani Praha 5 či bývalé vedení města. Prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel) Václav Girsa uvedl, že zbourat železniční most a nahradit ho jiným je neakceptovatelné a hrozí mezinárodní ostuda. Nové pražské zastupitelstvo podpořilo rekonstrukci mostu ve stávající podobě.
SŽ a ministerstvo dopravy uspořádaly mezinárodní kolokvium a sedm z deseti zúčastněných odborníků ve svých vyjádřeních doporučilo nahrazení konstrukce. Ministr dopravy uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce letošního roku.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud.