Praha - Prahu v těchto dnech navštívila poradní mise UNESCO, aby posoudila otázku, jak by historické jádro hlavního města ovlivnilo případné nahrazení železničního mostu pod Vyšehradem. Informaci Českého národního komitétu Mezinárodní rady památek a sídel (ČNK ICOMOS) dnes ČTK potvrdil náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (za STAN). Nahrazení mostu novou konstrukcí připravuje státní Správa železnic (SŽ), záměr vyvolal odpor místních spolků a samospráv, ty chtějí rekonstrukci stávajícího mostu.
Nýtovaný most z počátku 20. století je památkou a leží na území zapsaném na seznam světového dědictví. Podle zdrojů ČTK se komisaři v Centru architektury a městského plánování (CAMP) seznámili s různými návrhy, jak řešit jeho havarijní stav. Návštěvu dohodla v pařížské centrále UNESCO letos na jaře SŽ. Její mluvčí David Kabele dnes na dotaz ČTK uvedl, že organizace v tuto chvíli nebude informace komentovat.
SŽ letos začala hledat projektanta pro stavbu nového tříkolejného mostu mezi Prahou 2 a 5, návrh vybrala před lety v architektonické soutěži. Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu misi UNESCO prezentoval novou studii britských, švýcarských a českých mostních inženýrů, jak most opravit a přidat k němu případně třetí kolej.
Zástupci UNESCO také dostali podklady o vývoji ochrany mostu od ČNK ICOMOS. "Členové mise si vyslechli argumenty všech stran, pro zachování mostu i pro jeho odstranění. Nijak je nekomentovali, výsledek bude znám v horizontu několika měsíců," uvedl prezident ČNK ICOMOS Martin Horáček.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ke sporu o most dříve uvedl, že výsledné řešení má respektovat jak veřejný zájem z hlediska dopravy, tak z hlediska památkové péče. Vedle vlastního stanoviska UNESCO má vzniknout také posouzení dopadů projektu na historické dědictví HIA (Heritage Impact Assessment), obdoba posudků EIA z pohledu životního prostředí. Žádného z českých projektů se dosud HIA netýkala, posudek má zpracovat nezávislá mezinárodní autorita.
Cenu za stavbu nového mostu SŽ letos vyčíslila na 3,4 miliardy korun a uvedla, že s realizací počítá v letech 2027 až 2029. Nynější památkově chráněná konstrukce by se podle předběžného plánu měla přesunout proti proudu Vltavy mezi Modřany a Velkou Chuchlí, kde by dále sloužila jako lávka pro pěší a cyklisty. Rekonstrukce se stavbou samostatné konstrukce pro třetí kolej by naopak podle studie nadačního fondu vyšla na 2,5 miliard korun, měla by být rychlejší.
"Vedle toho nabízí životnost stavby na minimálně dalších 100 let. Technologický postup je zcela standardní a používá se na desítky mostů ve stejném či dokonce horším stavu po celém světě," uvedl dnes Jan Havlíček z nadačního fondu.
Horáček upozornil, že dřívější stanoviska UNESCO hovořila ve prospěch opravy památky. "Pokud UNESCO setrvá na zachování mostu, nevidíme jinou variantu, než most opravit. Jiný postup by znamenal nejen porušení českých zákonů, ale i možné zařazení Prahy na seznam památek v ohrožení," dodal prezident ČNK ICOMOS.
Komisaři se mohli zajímat i o další projekty, například o úpravy pražského hlavního nádraží nebo také o stavbu Vltavské filharmonie.