Praha - Praha nabídla Správě železnic (SŽ) pomoc při hledání případného nového umístění mostní konstrukce železničního mostu mezi Podskalím a Smíchovem, pokud se rozhodne na jeho místě postavit nový most. Nýtovaná konstrukce by mohla sloužit pro pěší a cyklisty. Kde by stála, není jasné, nové místo má najít Institut plánování a rozvoje (IPR). Město zároveň v dopise vyzve ministerstvo dopravy, aby rozhodnutí o budoucnosti mostu učinilo co nejdříve, neboť současná situace komplikuje provoz veřejné dopravy. Novinářům to dnes řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
Po mostě může v současné době vzhledem k jeho havarijnímu stavu projíždět v jeden moment jen jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině. SŽ navrhuje most zbourat a postavit nový. Proti tomu se postavili v petici obyvatelé a také někteří odborníci. O osudu mostu má do konce roku rozhodnout ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Rozhodnutí o omezení provozu na mostě bude mít podle Hřiba dopad na pražskou MHD, a to jak provoz příměstských vlaků, tak linky metra B. "Metro bude zatěžováno mnohem víc a už teď je hodně obsazené. Z tohoto důvodu jsme schválili dopis na ministerstvo dopravy, aby akcelerovalo proces řešení této velice nevhodné situace," řekl Hřib.
Pokud se SŽ a ministerstvo rozhodnou most zbourat, vedení metropole jim nabízí, že najde místo, kam by mohl být přesunut. Sloužil by pouze pro cyklisty a pěší, nikoliv pro železniční dopravu. Vhodné místo nyní vytipovává IPR. "Jsou to místa, která jsou v souladu s územním plánem. Pokud o to SŽ bude stát, nabízíme pomocnou ruku," řekl Hřib. Konkrétní lokality Hřib neuvedl.
Proti bourání železničního mostu protestovalo v září přes 200 lidí. Spolek Nebourat, který akci pořádal, proti záměru uspořádal i on-line petici. Dosud ji podepsalo zhruba 20.600 lidí. Začátkem srpna spolek podal trestní oznámení na správce mostu SŽ pro podezření z trestného činu zneužívání vlastnictví, který se podle zástupců spolku stal v souvislosti s neprováděním oprav a údržby mostu.
SŽ má vyšehradský železniční most ve správě od roku 2004, kdy byl prohlášen i kulturní památkou. Statut se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části pražské památkové rezervace.