Brno - Brněnský krajský soud dnes zrušil územní rozhodnutí k plánované výstavbě železničního uzlu v Brně. ČTK to sdělila mluvčí soudu Miroslava Sedláčková. Zahájení projektu za zhruba 20 miliard korun, který počítá mimo jiné se stavbou vlakového nádraží, by se tak zřejmě mohlo oddálit. Město nyní musí ke stavbě vydat nové rozhodnutí. Podle náměstka primátora Martina Andera (Strana zelených) zabere nové rozhodnutí minimálně půl roku, termín zahájení stavby to ale nutně nemusí ohrozit. "Ty dopady se teď hned těžko odhadují, když zatím neznáme argumentaci ani rozsah rozhodnutí soudu. Pokud se to týká rozhodnutí EIA a vlivu stavby na životní prostředí, může to znamenat zpoždění v řádu několika let. Pokud soud zrušil územní rozhodnutí z jiných důvodů, pak možná méně, minimálně ale zhruba šest měsíců," řekl ČTK Ander. Nutnost vydat nové územní rozhodnutí ale podle něj nutně nemusí ohrozit začátek stavby. "V současné době se teprve zpracovává dokumentace pro stavební povolení, hotová má být do konce ledna 2010. Ke upoždění by tak vůbec nemuselo dojít," dodal náměstek primátora. Rekonstrukce železničního uzlu Brno je nejrozsáhlejším stavebním projektem v historii Jihomoravského kraje. Počítá se stavbou nového hlavního nádraží, které by mělo vzniknout asi 800 metrů na jih od současného nádraží v historickém centru města, stavbou odstavného nádraží a celkovou modernizací kolejového průtahu Brnem. Územní rozhodnutí k projektu u soudu napadla skupina občanů. Soud jim nyní vyhověl, rozhodnutí města zrušil. Podle soudců magistrát v územním řízení poškodil práva lidí, kteří žalobu podali. "Soud si je plně vědom významu plánované stavby, a také jejího rozsahu i dopadů jejího umístění v dané lokalitě," uvedla Sedláčková. Zrušení územního rozhodnutí podle Andera naopak může pomoci prosadit do projektu přestavby železničního uzlu takzvanou městskou rychlodráhu. Ta spojila dříve nesmiřitelné projekty - odsun nádraží a jeho rekonstrukci ve stávající poloze v centru města. Nové vlakové nádraží se sice postaví asi kilometr jižně od současného, ale s nynějším ho spojí právě rychlodráha. Regionální vlakové spoje by tak i nadále měly zastavovat ve středu města, pět minut chůze od centrálního náměstí Svobody. Město minulý měsíc rozhodlo, že si za 1,9 milionu korun nechá zpracovat novou studii, v níž se inženýři pokusí rychlodráhu zakreslit do mapy města Brna. Ze studie by měla v budoucnu vycházet dokumentace pro územní řízení, stavební povolení a pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Rekonstrukce brněnské železnice, s níž odsun nádraží i stavba rychlodráhy souvisejí, je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Investice má vyjít na 20 miliard korun. Uskutečnit by se měla za přispění evropských peněz. Letos začala stavba odstavného nádraží, na níž by však došlo bez ohledu na polohu nádraží.