Brno - Brno má první dokument, který do mapy města pomyslně zakresluje zmodernizovanou trasu železnice a nádraží v odsunuté poloze. Odbor územního a stavebního řízení magistrátu dnes vydal ke stavbě územní rozhodnutí. Uveřejnil ho na úřední desce. Dokument není definitivním rozhodnutím, kde bude nádraží stát. Investor však díky němu může začít žádat o jednotlivá stavební povolení, řekl dnes ČTK jeden z pracovníků odboru. Úředníci magistrátu rozhodovali v územním řízení o odvoláních, která proti dřívějšímu rozhodnutí stavebního úřadu na Brně-střed podalo asi 80 lidí. Zčásti šlo o odpůrce takzvaného odsunu nádraží, zčásti o lidi, kteří mají blízko budoucí železnice dům či pozemek a bojí se dopadů rozšíření trati. Magistrát rozhodnutí nižšího úřadu změnil, podle pracovníka odboru však ne významně. Varianta, že vlakové nádraží bude na jihu města, je tak nyní o krok dál než ta, podle níž má náraží zůstat v centru. Územní řízení k přestavbě brněnské železnice je patrně největším, jaké kdy pracovníci na stavebních úřadech v Česku vedli. Dokumentů k projektu je tolik, že je na magistrát museli přivézt na vozíku. O přestavbě železniční tratě v Brně způsobem, který si vyžádá vybudování nového nádraží o 800 metrů na jih od toho současného, rozhodla minulá brněnská koalice složená z ODS a KDU-ČSL. Nové vedení města, v němž jsou zastoupeni hlavní odpůrci přesunu nádraží ze Strany zelených, chce rozhodnutí znova zvážit. Sdružení firmy Cityplan a dopravní fakulty pražského ČVUT proto obě varianty srovná. Na základě dokumentu pak bude brněnské zastupitelstvo o projektu diskutovat znova. Srovnávací studie bude hotová nejdřív v polovině července. Jak už dřív řekl náměstek primátora Martin Ander (SZ), vydané územní rozhodnutí nemůže porovnávání variant nabourat. "Územní rozhodnutí je možnost stavět, nikoli povinnost," řekl ČTK. Nezávislá srovnávací analýza je podle něj nezbytná už kvůli tomu, aby Brno na projekt mohlo žádat evropské peníze. V Bruselu prý pohlíží na efektivitu projektů, které se ze společných peněz platí, přísně. Přesun nádraží v tomto směru nemá dobrou vizitku; v referendu se většina Brňanů vyjádřila proti němu.