Šimonovský: Brno může přijít o dotace na přesun nádraží

Vložil
ČTK
20.02.2007 11:40
Brno

Brno - Brno by mohlo přijít o státní a evropské peníze určené na rekonstrukci 15 kilometrů železnice a stavbu nového hlavního nádraží, domnívá se poslanec a bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Novinářům včera řekl, že pokud se nové vedení města rozhodne nádraží nepřesouvat, ale stavět ho v centru, zbrzdí nutná změna územního plánu projekt natolik, že se nepodaří využít na něj evropské dotace v plánovacím období 2007 až 2013. Pro Brňany by to znamenalo ztrátu 25 miliard korun, řekl poslanec. Takový scénář městská koalice odmítá.

    Podle náměstka primátora Ladislava Macka (ČSSD) je prioritou dotace z Evropy a od státu získat. Kdyby hrozilo, že další porovnávání obou variant budoucího vlakového nádraží zisk dotace znemožní, politici podle Macka přestanou diskutovat a rozjedou stavbu zakreslenou v územním plánu. Vlakové nádraží by se pak přesouvalo z centra Brna o 800 metrů na jih, jak naplánovalo minulé vedení Brna. K projektu nyní běží územní řízení, podle náměstka přišlo na stavební úřad více než 100 odvolání.
    S dalším posuzováním variant budoucího brněnského nádraží přišla nová koalice na brněnské radnici. Tvoří ji odpůrci přesunu nádraží z ČSSD, Strany zelených a uskupení Brno 2006. Čtvrtá koaliční strana - lidovci - odsun nádraží prosazují a v minulých volebních obdobích se na jeho plánování podíleli v koalici s občanskými demokraty.
    Česko má na dopravní projekty pro příštích sedm let z Bruselu slíbených 180 miliard korun. Podle Šimonovského budou regiony soupeřit ani ne tak o evropské peníze, ale o to, které projekty získají od státu podíl nutný pro spolufinancování. "Já říkám, českých peněz bude strašně málo, takže o to je teď největší boj," řekl Šimonovský.
    Z jihomoravských dopravních staveb by podle politika mohlo být kromě nádraží ohroženo také plánované rozšíření dálnice D1 v Brně nebo chystaná stavba rychlostní silnice z Brna do Vídně. Ta má podle plánů vést přes novomlýnské nádrže. Ekologové s tím však nesouhlasí a požadují její vedení přes Břeclav, aby se využila stávající dálnice D2. Situaci, kdyby z obou projektů sešlo, označil Šimonovský za katastrofu. "Evropské spojení severu s jihem přes Moravu by skončilo v Brně, takže bychom se tady zacpali auty," míní poslanec.
0 komentářů
přidat komentář

Související články