Praha - Praha má finální znění dohody s vlastníky pozemků nutných pro stavbu stanice metra D Nádraží Krč. V pondělí by ji měli schválit pražští radní. Vyplývá to z programu jednání rady. Vlastnictví pozemků se dohodou nemění. Takzvaná iniciální dohoda umožní dopravnímu podniku (DPP) využít pozemky pro stavbu metra a vlastníkům zase výstavbu v okolí plánované stanice. Podobnou dohodu město už učinilo v případě stanice Nemocnice Krč. Metro D povede z Pankráce do Písnice a DPP letos plánuje zahájit geologický průzkum.
Po podpisu dohody budou muset obě strany ještě dořešit přesné znění a následně podepsat také tzv. dílčí smlouvy. Ty konkretizují práva a povinnosti smluvních stran. Smlouvy budou řešit rovněž zpětvzetí žaloby na zrušení územního rozhodnutí, kterou soukromí vlastníci před několika roky podali.
Podle dokumentu, který budou radní projednávat a který má ČTK k dispozici, bude dohoda platit po dobu deseti let. Během nich mají být dořešeny všechny smlouvy a detaily spolupráce.
Soukromí vlastníci chtějí v okolí plánované stanice postavit několik budov. V severní části mezi Jižní spojkou a ulicí V Podzámčí a na území podél železniční tratě mají být obytné domy a administrativní budovy. Hotelovou část pak chtějí vlastníci v západní části území, přičemž v centrální části bude park s vodními prvky.
Za minulé politické reprezentace vznikl kvůli výkupu pozemků plán vytvořit společný podnik se skupinou Penta. Dohoda nakonec nebyla uskutečněna. Spolupráci se soukromými investory nezavrhuje ani současné vedení radnice, původní záměr však uskutečnit nehodlá.
V první fázi má vzniknout úsek metra Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory. Jako poslední ve směru na jih vznikne trasa od Nových Dvorů až do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.