Praha - Spolek Nebourat dnes podal trestní oznámení pro podezření z trestného činu zneužívání vlastnictví, který se podle jeho zástupců stal v souvislosti s neprováděním oprav a údržby železničního mostu pod pražským Vyšehradem. ČTK to dnes řekli zástupci iniciativy. Most na Výtoni má od roku 2008 na starosti Správa železnic (SŽ), která však podle mluvčí spolku Iny Koldové jako státní organizace nemůže nést trestní odpovědnost, takže identifikace konkrétních odpovědných zaměstnanců by byla součástí případného vyšetřování. Mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová tvrzení, že státní organizace most neudržuje, odmítla. Ohledně trestního oznámení podle ní SŽ poskytne policii veškerou součinnost.
SŽ dříve na řešení špatného stavu mostu vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky představila loni. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová. Proti tomu se zvedla vlna odporu mezi místními obyvateli, komunálními politiky i odborníky, kteří požadují zachování stávající podoby. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.
Spolek Nebourat proti záměru uspořádal on-line petici, kterou dosud podepsalo zhruba 17.000 lidí. Zástupci spolku dnes v souvislosti s trestním oznámením uvedli, že podle zákona je každý vlastník kulturní památky povinen pečovat o její dobrý stav a chránit ji před poškozením a znehodnocením. Tuto povinnost podle nich SŽ delší dobu porušuje.
"Trestní oznámení jsme doplnili listinnými důkazy, které jsme shromažďovali několik uplynulých měsíců. Máme za sebou i podnět na pražské památkáře na neúdržbu, který jsme podávali někdy v červnu a který odbor památkové péče magistrátu shledal důvodným, takže to je jeden z podpůrných důkazů," uvedla Koldová. Dodala, že praxe, kdy majitelé nechávají chátrat kulturní památky, by měla být postihována. "O to smutnější je, když tím vlastníkem je stát," dodala.
Eberl Friebová uvedla, že jedno obdobné trestní oznámení už dorazilo na jaře. "Policii jsme v této věci poskytli plnou součinnost. Obdobně budeme postupovat i nyní," uvedla. Dodala, že SŽ od roku 2008 upozorňovala na špatný stav mostu a nutnost situaci řešit. "Údržba a opravy od té doby průběžně probíhaly. To jsme opakovaně doložili. Samy o sobě ale nemohly výrazně prodloužit celkovou životnost 120 let starého mostu," sdělila.
Proti plánovému záměru přestavby mostu se v minulosti vyjádřil Český národní komitét ICOMOS a Centrum světového dědictví UNESCO vyzvalo dopisem ministerstvo kultury k zachování jeho stávající podoby. Zachování požaduje i Národní památkový ústav, hlavní město Praha a městské části Praha 5 a Praha 2.
Naopak většina odborníků, kteří se zúčastnili mezinárodního kolokvia pořádaného SŽ a ministerstvem dopravy, ve svých vyjádřeních doporučila konstrukci nahradit. Například podle ředitele Kloknerova ústavu ČVUT Jiřího Kolíska se oprava, která zajistí odolnost vůči očekávanému dopravnímu zatížení a dostatečnou životnost, zdá být neproveditelná.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace. SŽ v minulosti dvakrát neúspěšně usilovala o odejmutí památkové ochrany mostu.