Rekonstrukce vlakového nádraží v Pardubicích je v nedohlednu

Publisher
ČTK
02.03.2017 16:10
Czech Republic

Pardubice

Karel Řepa

Karel Řepa, vlakové nádraží v Pardubicích

Pardubice - Rekonstrukce funkcionalistické budovy vlakového nádraží v Pardubicích od architekta Karla Řepy je zatím v nedohlednu. Opravy vyjdou na stovky milionů korun. Správa železniční dopravní cesty modernizaci (SŽDC) zatím neplánuje. ČTK to dnes řekl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

Rekonstrukci samotné železniční stanice přitom SŽDC chystá, zahájí ji nejdřív v roce 2018. Také okolí funkcionalistické budovy se již mění. Před vlakovým nádražím vzniká nový terminál pro městskou hromadnou dopravu, hotový má být v červnu. Město rovněž v budoucnu plánuje stavbu autobusového nádraží vedle vlakového.

"Podle našeho názoru budova pardubického nádraží bude největší investicí, ale zároveň je to investice nejpotřebnější. Dnes jsme v situaci, kdy opravdu potřebujeme rekonstrukci," řekl hejtman.

Vlakové nádraží je nejvýznamnější Řepovou stavbou. Státní zakázku projektoval společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou na konci 40. let, stavební práce trvaly deset let do roku 1959. Nádraží má prostornou odbavovací halu, náleží k němu velký hotel a v suterénu bylo kino.

Nedávno neuspěl návrh na prohlášení stavby za národní kulturní památku. Hejtman ale doufá, že v dalších letech nejvyšší stupeň památkové ochrany získá. Lépe by se na její opravy čerpaly dotace z fondů, které přerozděluje ministerstvo kultury, uvedl.

Dílčí úpravy interiéru se již v minulosti uskutečnily, řekl ČTK člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. V interiéru vznikly nové prodejny s občerstvením a kavárna. Cestující mají k dispozici důstojné prostory pro čekání na vlak. Dopravce byl původně vlastníkem stavby, nedávno ji převzala do svého majetku SŽDC.

Miroslav Řepa, syn autora stavby, řekl, že v mnohem horším stavu než samotná výpravní budova je vedle stojící hotel, kde z fasády padají obkladačky. "Je úplně zplundrovaný, potřeboval by jiné využití," uvedl Řepa. Nádražní budova podle něj potřebuje šetrnou rekonstrukci, aby se zachovaly všechny unikátní prvky interiéru i exteriéru, patří mezi ně kostičková dlažba i mozaika na stěnách.
0 comments
add comment

Related articles