Matěj Jakoubek – Jablonec nad Nisou

Publisher
Kateřina Lopatová
12.07.2010 00:05
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

diplomní projekt — obhájen v červnu 2010

ateliér — Architektura II
vedoucí ateliéru — Prof. ing. arch. Ivan Kroupa
asistent — ing. arch. Jana Moravcová
konzultant práce — Prof. PhDr. et PaeDr. Jindřich Vybíral
oponent práce — ing. arch. Tomáš Rudolf

Diplomovou prací se navracím zpět k městu Jablonec nad Nisou, odkud pocházím a díky kterému jsem se na cestu architekturou vydal. Tématem je město jako takové. Výběrem lokality autobusového nádraží a jeho okolí navazuje práce bezprostředně na centrum města. Finálním produktem je pak urbanisticko-architektonický projekt, který ctí historický kontext, kritizuje současnou situaci a předkládá vizi blízké budoucnosti.

Výběr lokality — Pro zvolení konkrétního místa mé práce jsem si zadal základní kriteria:

— užší centrum města
— nezastavěná plocha nebo parcela zastavěná objekty určenými k demolici či přestavbě
— rozmanitost funkčního využití okolní zástavby
— rozloha do 40 000 m²
— osobní sympatie

Z nabízejících se variant jsem si zvolil lokalitu současného autobusového nádraží s přilehlým okolím. Jedná se o větší plochu, přibližně 34 000 m², s velmi různorodou charakteristikou navazujících území.

Základní koncepce — Pro hledání a vytváření odpovědi na vytknutá témata i dílčí problémy jsem se snažil pracovat v neměnném rámci základních principů a názorů. Jde o přístupy, které někdy mohou balancovat na hraně obecných pravidel a čistě osobního pohledu. Zcela jistě je ale považuji za správné a odpovědné. Snažil jsem se tedy především o vytvoření návrhu, který bude s jistou mírou pokory reflektovat historii i současnost dané lokality. Ve svých jednotlivých detailech bude reagovat jak sám na sebe, tak na jednotlivosti i celek svého okolí. V určité proporci a odpovídajíce možnostem bude nabízet prostor pro případnou variabilitu a otevřenost dalšímu vývoji.
Z hlediska konkrétně zadaného území pro mě bylo prioritou obnovení důležitosti řeky a její zapojení do života městského prostoru. Propojení jednotlivých složek veřejné dopravy do provázaného uzlu, který bude zároveň komunikovat s okolím. Vytvoření příjemného místa pro život z pohledu rozumného a hravého člověka, který, jednoduše řečeno, potřebuje mít věci na svém místě, ale nebojí se zakoušet nové možnosti. A v neposlední řadě snaha o navržení funkčně a typologicky mnohotvárných ploch, které budou nabízet prostor pro pulsující život i případnou variabilitu.

Architektonická studie autobusového terminálu — Sloučený terminál dálkové a městské autobusové dopravy je bezesporu zásadním objektem řešené oblasti. Mělo by být zohledněno jeho napojení na nově vznikající vlakovou stanici. Celý objekt by měl maximálně komunikovat se svým okolím. Měl by být přehledný, snadno přístupný a měl by se vyvarovat možnému vzniku skrytých zákoutí.
Nosným konceptem komplexu je využití typické morfologie místní městské i okolní krajiny Jablonce nad Nisou. Vzhledem k výškovým rozdílům je možné zde vytvořit budovu, která bude přístupná nejen ze svého parteru. Respektive vytvořit budovu s více partery (možná i vícepatrovou budovu, tvořenou pouze partery). Druhým prvkem je na této lokalitě všudypřítomná řeka. Autobusový terminál by se měl poučit ze svého současného postoje. Měl by se naučit žít s řekou v symbióze.

Závěr — Diplomní projekt si kladl za cíl zastavění městské části především s ohledem na pohodlný a zdravý život obyvatel i návštěvníků města. Aby dokázal vyjít vstříc jejich potřebám a zároveň nabídl i nové možnosti prožívání městských prostorů a krajin.
0 comments
add comment

Related articles