Brasília - Brazilský architekt Óscar Niemeyer si i 50 let po inauguraci nového hlavního města Brasílie myslí, že jeho základní koncepce je velmi dobrá. Méně spokojen je ale s důsledky jeho pozdějšího velkého růstu. Sdělil to agentuře AFP u příležitosti středečního 50. výročí slavnostní inaugurace Brasílie, která se stala symbolem jeho architektury. Niemeyer v Brasílii postavil jedny ze svých nejslavnějších staveb, mezi nimi prezidentský palác, budovy kongresu a ministerstva zahraničí a katedrálu. Celkový plán města, jehož půdorys má podobu ptáka s rozpjatými křídly, byl dílem urbanisty Lúcia Costy. "Pořád říkám, že základní plán Lúcia Costy byl pojat velmi dobře. Ale Brasília se hodně změnila: například satelitní města se příliš rozrostla a jsou příliš blízko základního plánu," sdělil Niemeyer písemně na jednu z otázek AFP. "Nesmírně mě rozesmutňují hluboké sociální protiklady nové metropole. Samozřejmě chápu problémy, které vyplývají z jejího růstu a které bohužel reprezentují kapitalistický režim se všemi jeho vadami a nespravedlnostmi," dodal Niemeyer, který se celý život hlásí ke komunismu. Ani ve svých 102 letech nepomýšlí na to, aby přestal pracovat, a stále denně dochází do svého ateliéru v Riu de Janeiro. V rozhovoru uvedl, že pro Brasílii teď navrhl digitální věž a pro další brazilské město Foz de Iguaçú budovu Latinskoamerické univerzity. Mezi projekty v cizině upozornil na divadlo Přístav hudby v argentinském městě Rosariu a "hlavně" na Kulturní centrum pro Avilés ve Španělsku. "Dílo, které bych teď chtěl vytvořit nejvíc, je možná fotbalový stadion, který jsem navrhl a který má dosti překvapivou podobu," napsal architekt, který proslul křivkami svých staveb. "Úhel mě nepřitahuje Ani rovná, tvrdá, neohebná linie. Co mě přitahuje, je smyslná křivka, kterou nacházíme na těle ženy," prohlásil svého času.