Brno – Krajští zastupitelé by dnes měli rozhodnout o aktualizaci zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Na ní závisí příprava silnice 43 od dálnice D1 přes Brno dále na sever. Teprve po vydání aktualizovaných zásad bude zakotvená trasa této komunikace. Silnice se má odpojit od D1 blízko brněnské části Bosonohy a směřovat severně přes Bystrc, podél hráze Brněnské přehrady přes městskou část Kníničky a pak směrem ke Kuřimi a na sever k Černé Hoře a Boskovickou brázdou až k Moravské Třebové. Tam se má napojit na dosud neexistující dálnici D35.
K odmítnutí aktualizace vyzval například spolek Občané za D43 jako obchvat celého Brna nebo Ochránci Brněnské přehrady a okolí. "Vyzýváme k ochraně domovů tisíců lidí před zavlečením těžké kamionové dopravy do jejich bezprostřední blízkosti," stojí v prohlášení spolků.
Proti výstavbě silnice přes Brno protestovali lidé v neděli u Brněnské přehrady. První protestní cyklojízda se ale uskutečnila už v roce 1996.
V roce 2010 brněnský krajský soud zrušil část brněnského územního plánu, která obsahovala trasu rychlostní silnice R43 přes Bystrc. Verdikt v září 2010 potvrdil i Ústavní soud. Klíčový rozsudek padl v červnu 2012, kdy Nejvyšší správní soud zrušil Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Žalobu tehdy podala skupina 14 obcí a 13 lidí z Brněnska a Blanenska.
Jihomoravský kraj znovu zahájil debaty s obcemi a veřejností o trase R43 v roce 2014. O tři roky později vybral zhotovitele územní studie, na jejímž základě se aktualizovaly krajské zásady územního rozvoje. Výsledkem byl na konci roku 2018 návrh, že silnice povede Brnem v bystrcké variantě. Mimo hru se ocitla varianta vedoucí Boskovickou brázdou západně od Brna, která byla obchvatem města a nyní ji stále prosazují některé spolky.
Letos v únoru přidal kraj do výrokové části požadavek, aby byla silnice v celé délce přes Bystrc v tunelu či tubusu.