Brno - Postup schvalování zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje se zpomaluje, ve čtvrtek zastupitelé nemají co schvalovat. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) si totiž prodloužilo o dalších 30 dní lhůtu na vypracování stanoviska k hodnocení SEA ohledně trasování silnic R43 mezi Kuřimí a Černou Horou a R52 mezi Pohořelicemi a Mikulovem. Podle mluvčí MŽP Petry Roubíčkové bude stanovisko hotové do konce roku, řekla ČTK.
Jihomoravský kraj stanovisko potřebuje, aby mohl definitivně rozhodnout o tom, kudy tyto silnice povedou a mohl pokračovat v pořizování zásad územního rozvoje. Zastupitelé měli návrh s trasováním těchto silnic schvalovat ve čtvrtek, takto je musí podle vyjádření radního Antonína Tesaříka (KDU-ČSL) odsunout na leden. V první polovině roku se přitom ještě kalkulovalo s listopadem.
Kraj chce stihnout vydání územního plánu do podzimních voleb. Pro jeho vedení je to priorita vzhledem k tomu, že za 15 let existence krajů nemá tento klíčový územně plánovací dokument jižní Morava jako jediná a v roce 2012 tehdy schválený dokument zrušil Nejvyšší správní soud.
Postup kraje je však podle vedení Brna značně problematický. Kraj vyčlenil brněnskou aglomeraci a odložil rozhodnutí o vedení klíčových silnic, které mají odvést z města tranzitní dopravu a odlehčit postiženým obcím. "Celou brněnskou aglomeraci řeší kraj pouze pomocí územních rezerv. Vzniká tak dvourychlostní kraj. Zatímco všude jinde bude jasné, kudy které silnice povedou, v Brně a v okolních obcích nikoliv. Přitom jde o ekonomicky klíčovou oblast pro celý kraj," řekl novinářům náměstek primátora Martin Ander (SZ).
Kraj se hájí tím, že pro rozhodnutí nemá dostatek informací a chystá se až po schválení zásad zadat studii, která posoudí vedení silnic a dopady na životní prostředí v aglomeraci. "Studie se bude dělat zhruba dva roky a další dva roky bude trvat aktualizace zásad, čímž se dostáváme do roku 2020. Kvůli neschopnosti kraje tak budou postižené obce a městské části trpět negativními dopady dopravy ještě déle," řekl Ander.
Brno proto po kraji chce, aby studii zadal okamžitě a pořizování zásad přerušil do doby, než bude hotová. "V tomto případě by bylo zdržení místo čtyř let zhruba rok," uvedl Ander a upozornil, že Ředitelství silnic a dálnic do jasného rozhodnutí nezačne ani s projektováním silnic, které jsou pro Brno životně důležité.
Brno nyní čeká, jak se kraj zachová. Pokud návrh s trasováním R43 a R52 schválí, bude následovat druhé kolo připomínkování a vyjadřování příslušných institucí. Teprve poté bude možné schválit definitivní podobu ZÚR. Kvůli neochotě kraje postupovat jinak už někteří starostové z okolních obcí či spolky upozornily, že přijdou s žalobou, s jakou uspěly před třemi lety.