Helena Čapková : architektura Antonína a Noémi Raymondových

Source
Antikvariát a klub Fiducia
Publisher
Tisková zpráva
15.06.2011 06:20
Antonín Raymond

15. 6.  v 18:00 Helena Čapková: „Zahrada prostupuje do domu a dům zalézá do zahrady jako had do trávy“ - architektura Antonína a Noémi Raymondových

Architekti Antonín a Noémi Raymondovi byli fascinováni Japonskem. Kladenský rodák a student pražské techniky Antonín Raymond (Reimann) se seznámil s malířkou a grafičkou Noémi Parnessinovou, která pocházela z rodiny filozofa Jean-Jacquesa Rousseaua, během plavby do Spojených států, kam utekl hnán ambicí stát se světově známým architektem. Dva umělci vytvořili nerozlučný manželský i tvůrčí pár, jehož tvorba inspirovala celou řadu architektů na celém světě. Mladí Raymondovi studovali u slavného architekta Franka Lloyda Wrighta v Taliesinu v Arizoně a společně s ním odjeli do Japonska. V roce 1921 si tam Raymond otevřel vlastní kancelář, která dodnes v Tokiu působí.
Přednáška Heleny Čapkové se bude zabývat nejen jednotlivými projekty Antonína a Noémi Raymondových, ale také jejich teoretickou prací o architektuře, která se zabývá vztahem mezi tradičním japonským uměním a designem a soudobou modernistickou tvorbou. Prameny pro přednášku pocházejí z rozsáhlého výzkumu ve Spojených státech a v Japonsku, a diváci tak uslyší a uvidí množství ještě nepublikovaného materiálu. Přednáška tímto doplní populární televizní pořad Šumné stopy, který se Raymondovi a dalším českým architektům v Japonsku věnoval a který Česká televize odvysílala v květnu letošního roku.

Helena Čapková je japanoložka a historička umění, která se zabývá vztahem mezi japonským uměním a uměním evropské avantgardy ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století. Na toto téma publikovala několik vědeckých článků v angličtině, japonštině a češtině v časopisech Stavba a Umění. Jako odborný poradce se podílela na pořadu České televize Šumné stopy a externě působí na stanici Českého rozhlasu Vltava. V těchto měsících dokončuje knihu o architektovi Bedřichu Feuersteinovi a jeho působení v Japonsku u architekta Antonína Raymonda v letech 1926–30.
0 comments
add comment

Related articles