Praha - Výstavba nové administrativní budovy v těsné blízkosti Masarykova nádraží v pražské památkové rezervaci by měla začít příští rok. Investiční skupina Penta chce objekt otevřít v polovině roku 2019. Vyplývá to z údajů zveřejněných na portálu EIA. Mluvčí Penty Ivo Mravinac dnes ČTK řekl, že dál platí záměr postavit budovu podle návrhu architektonického studia nedávno zemřelé britské architektky iráckého původu Zahy Hadidové. Návrh u odborné veřejnosti ale vyvolal obavy.
Náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice) ČTK řekla, že o konečné podobě budovy bude s investorem ještě jednat. "Snad není sporu o tom, že dlouhá léta zanedbané místo potřebuje oživit a zpřístupnit. Hlavní město musí dohlédnout na to, aby výsledná proměna území na největší transformační ploše v historickém centru města nabídla veřejnosti vedle kancelářských a obchodních prostor také park a kvalitní bydlení. Bez rezidentů bude čtvrť po pracovní době mrtvá," řekla ČTK.
Oznámení, které je součástí posuzování vlivu na životní prostředí (EIA), se týká části projektu ohraničeného Masarykovým nádražím a ulicemi Havlíčkovou a Na Florenci. Vznikne administrativní budova s obchody a restauracemi s 32.000 metry nadzemních podlahových ploch. V plánu je sedm až devět podlaží se střešními pobytovými terasami a podzemní garáže pro 229 aut. Investor slibuje celkovou revitalizaci oblasti a nové propojení s nádražím a sousedícím areálem Florentina. Součástí projektu jsou parkové úpravy. V plánu je mimo jiné využívání dešťové vody k zálivce a splachování toalet, vyplývá z oznámení.
Budoucímu vzhledu budovy se materiál příliš nevěnuje. Půjde o železobetonovou konstrukci a prosklené fasády s předsazenými lamelami. Projekt vychází z návrhu architektonického ateliéru Jakuba Cieglera. "Kancelář Zaha Hadid Architects jsou koncepčním architektem, studii na základě návrhu vypracoval Jakub Ciegler," vysvětlil mluvčí Penty. Podle dřívějších informací má budova podle Hadidové fasádou připomínat koleje, které symbolicky skončí přechodem v jakousi zlatou věž.
Výstavba je koordinována s chystanou rekonstrukcí Masarykova nádraží. V plánu je oprava autobusového nádraží na Florenci, která by měla začít v březnu příštího roku. Projekt počítá s pěším propojením obou nádraží s Hlavním nádražím. To je ale otázkou jiného řízení, píše se v oznámení.
Projekt týkající se výstavby u Masarykova nádraží je starší než deset let. Komplex osmi budov zahrnující plochu od Masarykova nádraží k Florenci by dohromady měl vyjít na 6,5 miliardy korun. V roce 2004 podepsaly České dráhy dohodu, na jejímž základě měla Penta na území předkupní právo. Pro první etapu Penta letos v lednu vykoupila pozemky od Českých drah za 235 milionů korun.