V Brně začala stavba tramvajové trati do bohunického kampusu

Publisher
ČTK
14.10.2019 19:50
Czech Republic

Brno

Bohunice

Brno - V Brně dnes slavnostně začala největší stavba tramvajové trati za poslední čtvrtstoletí. Spojí Starý Lískovec a Bohunice s univerzitním kampusem a fakultní nemocnicí. Ulehčí přetíženým a často zpožděným trolejbusům a autobusům. Stavební firma zatím začala provádět sondy, aby zjistila skutečné vedení inženýrských sítí a mohla pracovat na jejich přeložkách. Stavba vlastní trati začne příští rok na jaře. První tramvaje by měly k nemocnici vyjet za tři roky, řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.


Náklady činí 1,4 miliardy korun, přičemž 85 procent nákladů se podaří uhradit z evropských dotací.

Areál kampusu se začal rozvíjet zhruba před 15 lety. K fakultní nemocnici a ubytovně zdravotních sester přibyl kampus Masarykovy univerzity s několika fakultami, velké nákupní centrum, Moravský zemský archiv a několik administrativních budov, které jsou sídlem řady firem včetně například Kiwi.com. "Jedná se o stavbu, která nemá z pohledu MHD v novodobých dějinách Brna obdoby. Jsem rád, že v nás Brno vložilo důvěru a pověřilo dopravní podnik, aby stavbu zajistilo," řekl Havránek.

Trať se odpojí od současné zhruba v místě dnešní zastávky Osová, která se přesune blíže k městu. Poté se zanoří do tunelu, který bude ústit u nemocnice. Tunel bude dlouhý 619 metrů a bude v něm jedna podzemní stanice s názvem Nová Jihlavská. Konečná zastávka ponese jméno Nemocnice Bohunice, ze které už dnes vyjíždí řada trolejbusových a autobusových linek.

Cesta tramvají linkou 8 bude trvat od hlavního nádraží zhruba 15 minut a lidé nebudou trpět zpožděním, protože celou cestu jede tramvaj po samostatném tělese. Do té doby však Brňané budou muset strpět několikaměsíční výluku tramvají mezi Švermovou a Starým Lískovcem a krátkodobé výluky trolejbusů mezi Osovou a zastávkou Nemocnice Bohunice.

V budoucnu by měla cestování do kampusu usnadnit lanovka od pisárecké vozovny, jejíž stavba se plynule připravuje.

Od sametové revoluce v roce 1989 se v Brně tramvajová síť příliš nerozvíjela. V roce 1994 se otevřela trať ulicemi Nové sady a Renneská, která zrychlila průjezd právě do Bohunic a Starého Lískovce, v Líšni se prodloužila postupně trať o dvě zastávky z Kotlanovy na Mifkovu a v Králově Poli o jednu zastávku od Technického muzea do Technologického parku. Město nadále připravuje stavby tratí do staré Líšně, na Lesnou a do sídliště Kamechy. Příští rok se má znovu otevřít trať do Komárova nově ulicí Plotní.
0 comments
add comment

Related articles