Brno - Tramvajová trať, která se v současnosti začíná stavět v Plotní ulici v Brně, nebude v této ulici poprvé, ale vrátí se do ní po dlouhých 150 letech. Historik brněnské MHD Jiří Štursa připomněl, že v Plotní se objevily koleje již v roce 1869, kdy začala v Brně jezdit koňka, a měly sloužit jako nákladní trať mezi nádražími, která se dnes jmenují hlavní a dolní, řekl ČTK.
"Trať však existovala jen krátce, protože železniční Společnost státní dráhy, které provozovala v Brně obě nádraží, postavila železniční spojovací dráhu a tramvajová trať pro nákladní přepravu k dolnímu nádraží neměla smysl," vysvětlil Štursa. V Brně tehdy působila Severní dráha císaře Ferdinanda a soukromá Společnost státní dráhy, které měly samostatné nákladní nádraží. Dnešní hlavní nádraží bylo kdysi dvojnádražím pro osobní dopravu, kde sídlily obě společnosti. Společnost státní dráhy měla sklady v místech dnešního autobusového nádraží v Benešově ulici a Severní dráha císaře Ferdinanda v prostoru takzvané Malé Ameriky.
Koleje pro nákladní tramvaj podcházely viadukt přes Křenovou a odbočily za ním doprava. Pokračovaly do Trnité ulice, poté zabočily do ulice Zvonařka a z ní do Plotní a k dolnímu, tehdy rosickému nádraží, které také provozovala Společnost státní dráhy.
Spojovací dráha měla přímější cestu a od dnešního hlavního nádraží, pokračovala přímo na jih po náspu kolem dnešního obchodu Tesco a Vaňkovky na rosické nádraží přes nynější autobusové nádraží na Zvonařce. Násep byl prakticky celý zachovaný až do začátku 21. století, než se stavělo nákupní centrum Vaňkovka. "Poslední části náspu zmizely teprve loni," poznamenal Štursa.
Když nemohla sloužit tramvajová trať nákladní dopravě, našla využití v letech 1869 a 1870 jako místo pro technicko-policejní zkoušky nově dodaných vozů koňky. V roce 1871 dělníci koleje rozebrali.
Nákladní doprava byla v 19. století zcela běžnou součástí tramvajových provozů. Jednalo se o takzvaný americký systém tramvaje. V USA bylo obvyklé, že vozy pro osobní dopravu táhly koně a pro nákladní dopravu parní lokomotivy. I v Brně fungovala nákladní doprava několik desetiletí až do začátku 20. století. Tramvajovou vlečku měla řada továren. "Hlavní snahou byla doprava zboží do vojenského oděvního skladu, který sídlil v dnešní Štefánikově ulici," uvedl Štursa.