Brno - Rekonstrukce brněnského vlakového nádraží by podle studie, již si nechali vypracovat odpůrci jeho přesunu, mohla stát místo plánovaných 21 miliard korun pouze 16 miliard. Podmínkou je, aby se zachovala současná poloha nádraží v centru města. Materiál dnes novinářům představila občanská koalice Nádraží v centru. Studie ukazuje, že kapacitní a technické parametry, kvůli nimž se radnice rozhodla nádraží přesunout, může splňovat i nádraží v současné poloze, řekl dnes ČTK ředitel Hnutí Duha Martin Ander. O tom, kde nakonec bude hlavní nádraží stát, podle Andera rozhodnou obyvatelé Brna v nadcházejících komunálních volbách. Přestavba uzlu za několik desítek miliard korun totiž dosud nezačala a není ani zřejmé, zda na ni město získá dotace z evropských fondů. První fáze rekonstrukce železničního uzlu, stavba odstavného nádraží, má v současné době už dvouleté zpoždění. Návrh koalice počítá s výstavbou nové odbavovací haly 100 metrů od nynější historické budovy nádraží, mezi nimi by měla stát budova hlavní pošty. Hned vedle něj by měl být nový autobusový terminál a podzemní parkoviště pro 400 aut. "Modernizované nádraží se tak stane jedinečným přestupním uzlem mezi vlaky, autobusy a většinou linek městské hromadné dopravy," míní Ander. Vedení města prosazuje přesun hlavního nádraží asi o 800 metrů jižním směrem. Současná podoba uzlu začala vznikat už v první polovině 19. století a podle radních blokuje rozvoj města. "Nádraží odsunuté do blízkosti nákupního centra Vaňkovka bude pro lidi ve skutečnosti blíž než jeho současná poloha, lidé budou moci snáze přestupovat na vlak z nedalekého autobusového nádraží Zvonařka," řekla dnes ČTK radní Barbora Javorová. Podle dalšího zastánce přesunu nádraží, exministra dopravy Milana Šimonovského, je především potřeba získat peníze na celý projekt přestavby ŽUB a debaty o poloze nádraží nechat na později. "Nádraží není možné postavit mimo centrum, jde jen o to, co považujeme za ono centrum," řekl dnes ČTK. Podle vedení města současná poloha nádraží v centru města nesplňuje technické podmínky pro budoucí napojení Brna na trasy moderních rychlovlaků. S tím členové koalice nesouhlasí a odkazují na odborné posudky, ze kterých jejich studie vychází. Podle jednoho z nich, který zpracovala firma Chládek & Tintěra z Pardubic, splňuje poloha nádraží v centru města všechny potřebné technické normy a nebrání také budoucímu provozu vysokorychlostních vlaků. Rozvoji jižní části města podle nich naopak varianta nádraží v centru pomůže, počítá totiž s odkloněním koridoru pro nákladní vlaky mimo tuto zónu. "Poloha nádraží mezi historickým centrem a moderní rychle se rozvíjející zónou města je z urbanistického hlediska ideální. Nádraží nemá předek ani zadek a žádný hlavní vchod, je plně průchozí," řekl dnes ČTK architekt Ivan Lejčar, který vypracoval urbanisticko-architektonický návrh studie. Model území města dotčeného přestavbou železničního uzlu podle projektu vedení města je od vystaven ve vestibulu Moravské zemské knihovny v Brně. Studie koalice Nádraží v centru si mohou obyvatelé Brna ode dneška prohlédnout v informačním stánku na Malinovského náměstí. O variantě nádraží v centru města chtějí členové koalice debatovat také s autory konkurenčního projektu, který prosazuje brněnský magistrát, a s veřejností.