Praha – Pražský magistrát vykoupí u Běchovic od soukromých vlastníků pozemky nutné pro vybudování tzv. zeleného pásu podél plánovaného úseku Pražského okruhu označovaného jako 511 mezi D1 a hradeckou dálnici. Město vykoupí zhruba 116.496 m² a zaplatí za ně asi 109,5 milionu korun. Dnešní rozhodnutí radních ČTK sdělil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Kdy dostavba okruhu začne, není jasné. Investorem je stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
"Loni jsme slíbili, že letos budou první výsledky výkupů pozemků pod budoucími zelenými pásy. Dnešním rozhodnutím rady jsme schválili výkup o rozloze více než 116.000 m². Teď, když máme zelenou stěnu kde vysadit, začneme pracovat na její dokumentaci," sdělil Scheinherr.
Vedení města nyní zvažuje variantu, že pro výsadbu použije materiál vykopaný při stavbě metra D z Pankráce do Písnice nebo městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol. "Nákladní auta by nemusela jezdit z 50 až 80 kilometrové dálky. Šetřili bychom tím městskou kasu za poplatky z deponování i životní prostředí," uvedl Scheinherr.
Z celkové výměry pozemků, které město vykoupí, je 77.930 m² ve vlastnictví společnosti Xaverov trade a 38.566 m² patří firmě Agrotrade. Cena vykupovaných pozemků a částí pozemků je 109,46 milionu Kč. Po výkupu pozemků město zahájí práce na projektu valu.
Kdy začne stavba zmíněného úseku Pražského okruhu, není jasné. Stavba získala v roce 2019 kladné stanovisko při posouzení vlivu na životní prostředí. "Od té doby se s 511 nic nestalo. Nevykoupil se ani jeden pozemek, stavba nemá územní rozhodnutí a celá Praha na to doplácí. Těžká tranzitní doprava musí mít možnost Prahu objet. Ne do ní vjet, zanechat po sobě znečištěný vzduch v širším centru města, a zase jet dál," uvedl Scheinherr. Hlavní město podle něj při přípravě stavby pomáhá ŘSD dle dřívější dohody.
Úsek 511 měří přes 12 kilometrů a jsou na něm plánovány čtyři mimoúrovňové křižovatky. Součástí stavby, která propojí obě dálnice, jsou rovněž dva tunely. Celý Pražský okruh měří asi 80 kilometrů, nyní je v provozu jen zhruba polovina.