Organizátoři referenda o přesun nádraží: Brno porušilo zákon o veřejných zakázkách

Publisher
ČTK
24.05.2016 11:55
Czech Republic

Brno

Brno - Aliance Referendum 2016, která stojí za vyhlášením plebiscitu o poloze hlavního brněnského nádraží, míní, že město porušilo zákon o zadávání veřejných zakázek. Přímo přidělilo sedmi architektonickým kancelářím vypracování ideové studie na podobu takzvaného jižního centra s nádražím v odsunuté poloze. Za sedm studií zaplatilo 5,9 milionu, zadalo je jako sedm zakázek malého rozsahu. Za každou zaplatilo 847.000 korun, uvedl v tiskové zprávě mediální zástupce aliance Josef Patočka. Vyjádření města ČTK zjišťuje.


Iniciátoři referenda kvůli tomu zvažují, že podají podnět antimonopolnímu úřadu, aby zahájil správní řízení. Město se podle nich účelově vyhnulo otevřenému výběrovému řízení.

Aliance zároveň kritizuje ideové studie kvůli tomu, že lidé budou ve druhé otázce při referendu odpovídat na to, zda chtějí, aby město o podobě modernizace rozhodovalo výhradně otevřenými návrhovými soutěžemi.

Studie jižního centra s nádražím v odsunuté poloze představí město dnes v 15:00 v Domě umění, kde už vystavuje návrhy s nádražím v centru. "Vinou kratšího času na přípravu a horší organizace celé věci ale nutně vypadají vedle desítek projektů předních týmů z celé Evropy jako chudý příbuzný. Kontrast s mezinárodní soutěží na nádraží v centru, která se pořádala podle metodiky České komory architektů, je evidentní jak v procesu, tak ve výsledcích. Ilustruje se tím opodstatněnost druhé otázky blížícího se referenda, která má město zavázat k nalezení vhodného řešení modernizace nádraží v centru právě výhradně otevřenými architektonickými soutěžemi," řekl Patočka.

Referendum je naplánováno na začátek října souběžně s krajskými volbami. Lidé v něm budou odpovídat na otázku, zda souhlasí s tím, aby město podniklo veškeré kroky nezbytné k modernizaci nádraží v poloze u ulice Nádražní, tedy tam, kde je teď a kde by mělo podle Aliance Referendum 2016 také zůstat. Lidé budou při hlasování odpovídat i na na otázku, zda souhlasí s tím, aby bylo nejlepší řešení modernizace určeno pomocí otevřených návrhových soutěží. Aby byl výsledek závazný, musí hlasovat alespoň 35 procent voličů.

Správa železniční dopravní cesty také nechává zpracovávat studii proveditelnosti, která má ukázat výhody a nevýhody obou variant. Kompletní však do října nebude. Již dříve však studie prokázaly, že nádraží může fungovat v obou polohách.
0 comments
add comment

Related articles