Pardubice - Pardubičtí radní se dnes zabývali možností "namalovat" na třídu Míru ranvej s iniciály prvního českého aviatika Jana Kašpara a rokem, kdy absolvoval svůj první let. Tamní bulvár se po roce oprav stane z části pěší zónou. Záměrem zakomponovat do projektu i neobvyklý památník, se budou zabývat odborníci. Novinářům to dnes řekla primátorka Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice). "Je tu spoustu otázek, na které teď nejsme schopní odpovědět. Musí se například vyjádřit architekt, který vyhrál soutěž," řekla primátorka. Odbor hlavního architekta slovy její šéfky Pavly Pannové vyjádřil, že návrh je příliš "laciný" a nelíbí se mu. Primátorčin náměstek Jiří Rozinek (ČSSD) také poznamenal, že jde oprava bulváru je evropský projekt, kde není možné jen tak měnit zadání. "Podmínky jsou velice přísné, je na to potřeba hledět, musíme mít jistotu, že to neohrozí v budoucnosti přijetí dotace," řekl Rozinek. Autor návrhu letové dráhy David Macháček, který je povoláním televizní reportér, považuje za úspěch, že nápad radní hned zcela neodmítli. Konstatoval také, že ranvej nemá být konkurencí k projektu památníku letce, který by jednou mohl stát na třídě Míru u výškové budovy Magnum. "Mně jen vytočilo to, jaké tanečky se dělají kolem vítězného návrhu, že to město nemá promyšlené včetně realizace," řekl Macháček. Soutěž loni vyhrál architekt Petr Pinkas s návrhem 37 metrů vysokého stožáru s větrným rukávem. Po čase se vedení radnice začalo vyjadřovat v tom smyslu, že instalace sloupu bude nejspíš obtížná a drahá. Proti uvažované podobě památníku vystoupili i zástupci místních letců. Signatáři petice preferovali realistickou sochu z bronzu, která skončila na druhém místě. "Absolutní sympatie měl pro mě vítězný návrh. Líbí se mi ta symbolika, neuznávám námitky, že v Kašparově době neexistoval větrný pytel. Nebyla ani zpevněná ranvej, ale jen travnatá plocha," řekl Macháček. Podle Macháčka už nežijeme v době národního obrození, kdy pomníky musely být naprosto realisticky popisné. Proč tedy nepostavit stožár a nezhotovit ranvej. "Abychom někomu vzdali hold v třetím tisíciletí, můžeme používat mnohem abstraktnější symboliku," dodal Macháček. Vzletová a přistávací dráha by byla ideálně viditelná ze Zelené brány. To, že by ji po dokončení oprav třeba někde zakrývaly lavičky nebo stromy, podle Macháčka vůbec nevadí. "Prohloubilo by to symboliku, že je to pomník srostlý s městem, že je jeho přirozenou součástí," řekl autor návrhu. Kašpara v Pardubicích dosud připomíná památník s malým letadlem na náměstí Dukelských hrdinů. V podchodu vlakového nádraží je pamětní deska 125. výročí letcova narození, v místě, kde kdysi stával jeho hangár a letecká škola. Další pamětní desku mohou najít zájemci v ulici Bratranců Veverkových v domě číslo 645, kde Kašpar dožil u své sestry. Loni se také podařilo Společenství Jana Kašpara opravit s pomocí dotací od kraje a městského obvodu jeho hrobku na městském hřbitově. O soše Jana Kašpara v Pardubicích politici diskutují dlouho. Návrh na bronzovou skulpturu sochaře Jaroslava Boeckera za téměř dva miliony korun, s nímž přišel v roce 2007, magistrát odložil, protože se mu zdála příliš nákladná.