Ministr Bendl vstoupí do sporu o orlickoústecké nádraží

Publisher
ČTK
16.02.2009 14:50
Czech Republic

Ústí nad Orlicí

Ústí nad Orlicí - Ministr dopravy Petr Bendl (ODS) vstoupí do sporu o osud budovy nádraží v Ústí nad Orlicí, které hrozí demolice. Plánované zbourání historické stavby z 19. století je součástí projektu narovnání železniční trati v Ústí nad Orlicí. Na stranu zachování budovy se v internetové petici dosud postavilo na 15.000 lidí. Bendl v pátek přijede do Ústí nad Orlicí. "Ministr se chce seznámit se sporem, kterým region žije. O zbourání stavby se ještě nerozhodlo," řekl dnes ČTK mluvčí ministerstva Martin Kupka.

    Setkání by se měli účastnit zástupci investora Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) i další odborníci, včetně architekta, kteří zhodnotí, zda má smysl nádraží zachraňovat a zda lze projekt uskutečnit bez jeho demolice.
    Iniciátor petice Martin Kadrman, který kvůli záchraně stavby založil občanské sdružení Nádraží nedáme!, je Bendlovým zájmem mile překvapený. "Nikdo z nás nečekal, že čerstvě po svém nástupu bude chtít řešit kauzu nádraží. Svým odhodláním nám všem říká, že mu osud této krásné stavby není lhostejný a celou věcí se chce osobně zabývat," řekl ČTK Kadrman.
    V zahraničí existují podobné příklady záchrany starých nádražních budov. V Zürichu vede k nádraží podchod, kterým mohou projet vozidla integrovaného záchranného systému. Letos také dokončí opravu nádraží ve Švýcarsku, konkrétně v Oltenu, která stejně jako orlickoústecká stavba vede mezi kolejišti, uvedl Kadrman.
    Podle něj stojí za to nádraží z roku 1874 podle návrhu architekta Rudolfa Freye zachovat. Dvojnádraží na půdorysu H s kamennými římsami je postavené z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.
    Se započetím prací SŽDC počítá letos v září. Modernizace železniční trati včetně vybudování nového nádraží bude stát 2,4 miliardy korun a investor chce příští rok usilovat až o 50procentní evropskou dotaci.
    Mluvčí SŽDC Pavel Halla už před časem uvedl, že nádraží mezi kolejišti neodpovídá bezpečnostním standardům. I studie z roku 2000, která počítala se zachováním objektu, po letech zastarala, například kvůli protipovodňovým opatřením.
0 comments
add comment

Related articles