Brno - Studii, na jejímž podkladě se mají aktualizovat zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, představí vedení kraje dotčeným obcím a dalším zájemcům 10. prosince. Její výsledky napoví, kudy by v budoucnu měly vést některé hlavní silniční tahy, především dálnice. Možnost registrovat se na prezentaci oznámil kraj na svém webu.
Studii nechalo zadat současné vedení kraje brzy po volbách v roce 2016. Předchozí vedení kraje pod hejtmanem Michalem Haškem (ČSSD) se totiž rozhodlo, že nechá pro některé tahy pouze územní rezervy a vymezení tras nechá na později. Dosud tak není zřejmé, kudy povede v budoucnu čtyřpruhová silnice 43 z Brna na sever a není jasné, zda vznikne tzv. jihozápadní tangenta. Ta by propojila dálnici D1 s dálnicí D52 a obepnula by Ostopovice dálnicí ze všech stran. Studie také řeší velký jižní obchvat Brna či rozšíření a napojení dálnice D1 na silnice nižších tříd a okolní obce od Černovické terasy po Holubice. Studie má doporučit tři až čtyři varianty, které se budou projednávat v aktualizaci zásad územního rozvoje.
Podle původních předpokladů by měla být aktualizace hotova do podzimních krajských voleb v roce 2020. S dokončením studie se však počítalo na přelomu letošního léta a podzimu. Stále jde také o velmi kontroverzní téma kvůli silnici 43 a jihozápadní tangentě. Proti každé variantě vystupuje řada odpůrců, proto nelze očekávat bezproblémový průběh aktualizace. Navíc současné zásady územního rozvoje a jejich platnost bude projednávat Nejvyšší správní soud. U krajského soudu stěžovatelé neuspěli, proto se obrátili na vyšší instanci.
Teprve po dokončení aktualizace plánovacího dokumentu bude možné začít připravovat silnici 43, která má vést od dálnice D1 na jihozápadě Brna na sever okolo Kuřimi k Černé Hoře a potom dále k Moravské Třebové, kde se má napojit na dosud neexistující dálnici D35. Současná silnice I/43 je přetížená především mezi Brnem a odbočkou na Boskovice.