Čtvrť v Letňanech předpokládá změnu územního plánu a posílení MHD

Source
Petr Schreib a Aleš Berný
Publisher
ČTK
01.02.2019 09:55
Czech Republic

Prague

Praha - Pražský územní plán nyní neumožňuje postavit v Letňanech byty, jak si představuje vedení hlavního města v souvislosti s vyjednáváním o využití městských pozemků. Ředitel městského Institutu plánování a rozvoje (IPR) Ondřej Boháč řekl ČTK, že nynější funkce parcel umožňuje postavit kanceláře i nemocnici, ale ne byty. Změna územního plánu by zabrala nejméně dva roky. Město by také zřejmě muselo posílit MHD. O nové čtvrti jedná Praha se státem, premiér Andrej Babiš (ANO) v ní chce umístit 10.000 státních úředníků.


Městské pozemky o rozloze zhruba 35 hektarů, o kterých magistrát a stát jednají, jsou v územním plánu zaneseny ve funkci zvláštní občanská vybavenost, která stavbu bytů neumožňuje. Kromě toho podle mluvčího IPR Marka Váchy hraje roli blízkost hned dvou letišť, v Letňanech a Kbelích. Kvůli ní je případná zástavba omezena výškově, a to na úroveň šesti podlaží.

IPR se v minulosti vyjadřoval proti záměru přesunout 10.000 úředníků do Letňan s tím, že pokud někam, byl by vhodnější brownfield Bubny-Zátory. To zástupci státu odmítli. Podle Váchy jde o politické rozhodnutí, a když už by měl podobný projekt vzniknout, je lepší, aby tam byla směs více funkcí. To prosazuje i primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Mluvčí Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) Radek Ležatka uvedl, že nejde o politické, ale odborné rozhodnutí. Ve prospěch Letňan podle něj hovoří kapacita, dopravní dostupnost i fakt, že pozemky jsou ve vlastnictví města a státu. Proti lokalitě Bubny-Zátory naopak mluví například rozdělení mezi 40 vlastníků, stavební uzávěra či územní plán, který neumožňuje stavět tam administrativní budovy, dodal.

Město podle Váchy bude muset zpracovat analýzu dopravy v oblasti. Hlavní místní dopravní tepnou je Kbelská, která je součástí Průmyslového polookruhu. Už nyní je silnice ve špičkách často ucpaná a bez dokončení městského okruhu, který z ní má část dopravy svést, se lidé obávají jejího úplného zahlcení.

Dalším problémem je MHD. Podle mluvčího organizátora pražské dopravy Ropid Filipa Drápala by bylo zřejmě nutné zkrátit intervaly na lince metra C, což je však z technologických důvodů už možné jenom o jednotky sekund. V samotných Letňanech podle něj kapacita je, ale problém by mohl nastat v nejvytíženějším úseku linky směrem do centra. "Již ze stanice Kobylisy by mohly nastat při neposílení a zároveň nárůstu počtu cestujících kapacitní potíže," vysvětlil mluvčí. Dodal, že pokud by měla nová čtvrť vzniknout, bylo by zřejmě nutné posílit i povrchovou autobusovou dopravu v okolí Letňan zejména ve vazbě na stanice metra B Palmovka a Vysočanská.

Praha požaduje, aby na podobu čtvrti byla vypsána architektonická soutěž. Podle Petra Leška z České komory architektů by šlo o unikátní počin. "Architektonické soutěže na masterplany nových čtvrtí jsou v ČR od roku 1989 výjimečné. Proběhly pravděpodobně jen dvě. Na areál Masarykovy univerzity v Brně a v nedávné době na Letiště Praha," uvedl. Doplnil, že o podobný projekt by byl mezi českými i zahraničními architekty zřejměmimořádný zájem, i když by záleželo na pravidlech soutěže.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) se s premiérem Babišem ohledně dalšího využití městských pozemků sešel ve středu, stavbu úřednického areálu dosud odmítal. V případě, že by šlo o čtvrť s více funkcemi, však je podle něj město ochotno státu vyhovět za předpokladu, že na novou čtvrť bude vypsána soutěž. Kromě zaplacení okruhu chce město od státu na oplátku získat kasárny v Karlíněa zbytek areálu Nemocnice na Bulovce.
0 comments
add comment

Related articles