Vernisáž se koná 2. června ve všech prostorách VŠUP od 18:00 hodin. Výstava bude probíhat ve všech prostorách školy 3.-12.června. Denně 10:00-18:00 hodin.
Čemu se věnovali studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze v letním semestru? Nahlédnout do ateliérů, kde vznikají nové prototypy užitých věcí, futuristické oděvy nebo multimediální obrazy, bude možné na tradiční přehlídce klauzurních prací studentů VŠUP Artsemestr 2011. Výstava potrvá od 3. června do 12.června. Letní klauzurní práce jsou letos výjimečné ve dvou ohledech. Prvním je fakt, že se poprvé konají pod vedením nového rektora Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze prof. Jindřicha Smetany. Nový rektor ve vedení školy v únoru tohoto roku vystřídal doktora Pavla Lišku, který na škole působil poslední čtyři roky. Další novinky souvisí s přesunem zlínských ateliérů zpět do Prahy. Ve Zlíně se tak letos bude konat řada doprovodných aktivit, jimiž se studenti a pedagogové ateliérů designu výrobků I. a II. rozloučí s místem, kde již v roce 1945 fungovala Škola umění, zaměřená na design.
Co nabídnou jednotlivé ateliéry? Studenti Ateliéru K.O.V, vedeného Evou Eisler se věnovali zadání s prostorovým a koncepčním přesahem od objektu k instalaci. Liběna Rochová, vedoucí Ateliéru designu oděvu a obuvi svým studentům zadala téma FANTASY - MYSTERY - SCI-FI. Po několika posledních klauzurách, kdy se studenti zabývali více nositelným oděvem ( spolupráce s firmou Pietro Filipi nebo klauzura „Moje značka), je tato klauzura více otevřena výtvarné formě. „Nechci, abychom navrhovali „jen šaty,“ jde mi o konceptuální myšlení v oděvu s přesahy do volného umění,“ říká vedoucí ateliéru Liběna Rochová. Zadání klauzur vychází z názvu festivalu hudby a filmu, který je zaměřen na fantasy, mystery a sci- fi žánr. Studenti zpracovávali téma s důrazem na výtvarné pojetí oděvní formy, kladli více důraz na oděvní objekty. Ateliér grafického designu a vizuální komunikace, který vede prof. Vaněk, se bude na Artsemestru prezentovat čtyřmi projekty: - Grafické listy - serigrafie formátu 70x70 cm jako vlastní interpretace uměleckého díla. Úkol je součástí vizuálního stylu NG. - Mapa jako základní prvek vizuální komunikace. Od plánů veřejné MHD po ryze osobní sdělení a záznam zvoleného prostoru. - Bankovky s vlastní přidanou hodnotou jako vzpomínka na studijní pobyt v N.Y. - Vizuální styl Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky.
V Ateliéru grafického designu a nových médii se pod vedením Petra Babáka urodil čerstvý nášup mladého grafického designu. Studenti zpracovávali např. nový vizuální styl festivalu Fresh Film Fest, výstavy Jako doma v GASK, mobilní banky a spousty dalších krkolomných témat. Vedení ateliéru ke klauzurám říká: „Přijďte, zlaté dveře jsou vám otevřeny! PS: I tentokrát ne každá střela šla do černého!“
Studenti Ateliéru malba se věnovali především hledání vlastních témat a forem. Malíř Jiří Černický, který ateliér vede, říká: „Naší prioritou je inspirovat je v jejich snažení a povzbuzovat je v co možná neortodoxním překračování vlastních hranic. Jejich jediným úkolem či naším doporučením bylo, aby tak činili při plném pochopení a znalosti rámců současného umění, potažmo současného světa a aby se rovněž v sobě pokusili nalézt touhu po překročení hranic současného umění kamsi za.“
V Ateliéru architektury I. se v uplynulém semestru zabývali budoucí architekti tématem českého maloměsta s významným historickým kontextem. Volba padla na město Sázava, na jehož příkladu se studenti věnovali problémům v měřítcích od komplexní urbanistické strategie po řešení konkrétních míst a staveb.
Jan Němeček a Michal Froňek, veřejnosti známí jako Olgoj Chorchoj, zadali svým studentům v Ateliéru design výrobků III několik menších zadání: objekt touhy pro milánskou výstavu VŠUP, osobní zapalovač, dekor pro roboticky broušené sklo, nástěnné a náramkové hodiny. Klauzurní zadání je pak také netradiční prezentace sportovní značky v rámci výstavy designu, které bude dozajista velkým překvapením!
V Ateliéru keramiky a porcelánu budou klauzurní práce navazovat na práce semestrální a budou vycházet ze zadání jednotlivých ročníků. Vedoucí ateliéru Pavel Knapek zadal prvním ročníkům a stážistům úkol doplnit své vázy ze zimního semestru vázičkami pro drobné květiny. Zadáním pro 2. a 4. ročník je rozšířit semestrální úkol – konvici - na nápojový set. Ve třetím ročníku naopak nápojová souprava bude obohacena o servírovací doplňky. A nakonec studenti v pátém ročníku mají témata volná.
Ateliér ilustrace a grafiky pracoval na autorských knihách v širokém rozpětí od rozměrného undergroundového komiksu, přes díla využívající deníkové formy až po knihy dobrodružné či téměř abstraktní. Knihy nakreslené, nastříkané přes šablonu, vyryté do lina či z kamene vytištěné. V prodeji bude také unikátní databanka kreslených motivů Vabank! A také úplně čerstvá novinka: série sítotiskových skládaček LOOP!
Hlavním semestrálním úkolem pro Ateliér módní tvorba, vedený Josefem Ťapťuchem bylo téma « Krejčovská laboratoř ».Studenti si prostudovali ikonografii a technickou stránku některých základních struktur novodobé oděvní kultury, a ty pak rozpracovali do vlastních autorských kolekcí. Čtyři studenti své kolekce realizovali v reálných podmínkách průmyslové výroby Pret-a-Porter.
A co se zajímá studenty v Ateliéru filmové a televizní grafiky? Diskuze s květáky. Co se děje v čínské polévce. Ale i vážnější ponory do vnitřních světů. Minulý semestr dostali studenti šanci pracovat na osobnějších projektech. Vznikla tak celá varieta názorů, stylů i technik. Komiks, grafický design, hudební klipy, ale i autorské filmy a animace. Návštěva Ateliéru filmové a televizní grafiky rozhodně nebude nudná. Ve Zlíně se Artsemestr ponese v duchu loučení. V rámci Artsemestru budou prezentovány klauzurní práce všech studentů vzniklé v jarním semestru pod vedením Ivana Dlabače (Ateliér designu výrobků I), Františka Buriana (Ateliér designu výrobků II) a navíc také Michala Froňka a Jana Němečka z Ateliéru designu výrobků III. Bonusem je potom další výstava, kterou v dubnu představili Radim Babák a Ondřej Tobola na milánském veletrhu Salone del Mobile. Pro třicet studentských prací se stala hlavním tématem touha a její tématické zpracování. Mimo jiné bude ale možné zhlédnout také výstavy, které připomenou historii školy, její fungování a slavné pedagogy a absolventů. Loučení vyvrcholí v pátek 24. 6. v 17 hodin srazem absolventů.
HARMONOGRAM DOPROVODNÝCH AKCÍ Módní přehlídka Ateliéru design oděvu a obuvi Studio LR, Malostranském nábřeží 1, 1p. 3. června / 12 hodin Výstava klauzurních prací Ateliéru designu oděvu a obuvi 4. června - 12. června / 12-20 hodin Malostranské nábřeží 1, 3.p.
Zlínská VŠUP 1959-2011, Momenty a momentky Photogether gallery/ Bunkr zlínské polikliniky/ třída Tomáše Bati 3705, Zlín Vernisáž: 15. 6. 2011 / 18 hodin Výstava: 15. 6.–1. 7. 2011 Otevřeno denně / 10 – 18 hodin / vstup zdarma
Poslední Artsemestr třída Tomáše Bati 4342, Zlín Vernisáž: úterý 21. června 2011/ 17 hodin Výstava: 22. 6.–1. 7. 2011
Výstava Předmět touhy třída Tomáše Bati 4342, Zlín Vernisáž: úterý 21. června 2011/ 17 hodin Výstava: 22. 6.–1. 7. 2011
Kulturní byfé Dům umění ve Zlíně/ náměstí Tomáše Garrigue Masaryka 2570 Zlín Termín: čtvrtek 23. června 2011/ 18 hodin
Sraz absolventů třída Tomáše Bati 4342, Zlín Termín: pátek 24. června 2011/ 18 hodin