Brno - Na brněnském hlavním nádraží se 11. června začne opravovat druhé a třetí nástupiště a od 27. června bude navíc průjezdná pouze jedna kolej mezi hlavním nádražím a Židenicemi. Kvůli tomu nebudou všechny vlaky jezdit až na hlavní nádraží a na některých linkách budou platit výlukové jízdní řády s posunutými časy příjezdů a odjezdů, řekl dnes na tiskové konferenci Jiří Sysel z Českých drah. Do původních jízdních řádů se vrátí vlaky 12. září. Omezení se nedotknou mezinárodní dopravy a jen minimálně vnitrostátní dálkové dopravy.
Oprava brněnského nádraží už je podle brněnského ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Miroslava Konečného nezbytná. "Opravy se dlouho odkládaly a čekalo se na nové nádraží. Teď už to ale odkládat nejde, aby zůstalo nádraží provozuschopné a bezpečné. Přístřešky jsou staré 80 let a poslední opravy se dělaly ve druhé polovině 80. let, když se dělal podchod," řekl Konečný. Nové budou přístřešky, nástupní hrana a asfalt na nástupištích nahradí dlažba s pásy pro nevidomé. Také se vyčistí a opraví podchod.
Od konce června se začne opravovat most přes ulici Špitálka, kvůli kterému bude průjezdná jen jedna kolej do Židenic. Zároveň cestující čeká výluka mezi hlavním nádražím, Chrlicemi a Křenovicemi. "Chtěli jsme udělat více práce naráz," řekl Konečný. Oprava hlavního nádraží vyjde na 91 milionů korun.
Výluky se nejvíce dotknou vlaků mezi Brnem a Tišnovem a Brnem a Sokolnicemi. Aby lidé nemuseli z regionálních autobusových linek přestupovat na náhradní dopravu, budou až k hlavnímu nádraží na Uhelnou protažené linky 509, 610, 611 a 612. Zároveň však České dráhy nasadí náhradní autobusy xS2 mezi hlavním nádražím a Chrlicemi. Mezi 4. a 18. červencem budou prodloužené až do Křenovic.
Vlaky z Tišnova do Brna a Vranovic budou rozdělené na dvě části. Od Tišnova budou pokračovat ze Židenic po nákladním průtahu do Modřic a vynechají hlavní nádraží. V Modřicích bude možný přestup ve směru na Břeclav, kam se bude jezdit z hlavního nádraží. Přes prázdniny také nebudou až na hlavní nádraží jezdit posilové vlaky, které doplňují půlhodinový interval na čtvrthodinový. Skončí v Králově Poli, odkud lidé mohou jet na jízdenku Českých drah tramvají 1 a 6.
Od 7. července do 3. srpna naopak pojedou posilové vlaky ve špičce mezi Tišnovem a Královým Polem kvůli očekávaným komplikacím na silnici mezi Kuřimí a Brnem. "Kraj se rozhodl objednat vlaky navíc, aby dojíždějícím situaci usnadnil," řekl náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD).
Na trati směrem do Blanska se výluka dotkne pouze časů příjezdů a odjezdů kvůli omezení provozu mezi hlavním nádražím a Židenicemi. Stejně tak se změní časy odjezdů vlaků směrem do Kyjova.
Od 15. července do listopadu se bude také modernizovat trať mezi Brnem a Náměští nad Oslavou. Všechny vlaky proto nahradí autobusy, odjíždět budou od viaduktu směrem na Křenovou.
Podle Konečného budou opravy hlavního nádraží pokračovat i v dalších letech, aby mohlo fungovat a byla zajištěná bezpečnost provozu.