K výstavě Stevena Holla v berlínské nadaci Tchoban

Vložil
Petr Šmídek
25.04.2025 13:15
Německo

Berlín

Steven Holl

Akvarelové malby patří k nezaměnitelnému rukopisu amerického architekta Stevena Holla. S tímto vizualizováním projektů přišel Holl dávno před nástupem počítačových technologií a uchoval si jej i v dnešní digitální době. Zaoceánskému odbornému publiku je osobnost Stevena Holla známá již od poloviny 70. let minulého století, kdy v reakci na časopis Oppositions (vydávaný Peterem Eisenmanem a Kennethem Framptonem na východním pobřeží USA) začal společně se sanfranciským knihkupcem Williamem Stoutem vydávat časopis Pamphlet Architecture nabízející platformu pro začínající architekty a teoretiky.
Holl se aktivně účastnil architektonických soutěží po celá osmdesátá léta, ale na mezinárodní scéně začalo jeho jméno více rezonovat až po dokončení bytového domu Nexus World (1989-91) v japonské Fukuoce, kam byl přizván metabolistickou legendou Aratou Isozakim, a po vítězství v soutěži na muzeum moderního umění Kiasma (1992-98) v Helsinkách, kde spolupracoval s finským teoretikem Juhani Pallasmou.
Již na sklonku 80. let se Hollovi podařilo zvítězit v silně obsazené soutěži na rozšíření knihovny Amerika-Gedenkbibliothek (1988-89, původní autoři F.Bornemann a W.Kreuer 1952-54, rekonstrukce F29 Architekten 2014) v Západním Berlíně. Načasování však přišlo čtvrt roku před pádem Berlínské zdi a po turbulentních politických změnách se projekt odložil (ještě předtím si stihl Holl město oblíbit během společné návštěvy rozděleného Berlína s Thomem Maynem a Michaelem Rotondim na podzim 1988, kdy museli překročit přechod Checkpoint Charlie, aby si prohlédli Schinkelovo Altes Museum). Tento berlínský projekt si nyní můžeme po více než třech dekádách znovu připomenout na výstavě Drawing as Thought (Kresba jako myšlenka, Kreslení jako myšlení) v Muzeu architektonické kresby provozovanému Nadací Sergeje Čobana. Sergej Čoban vedle architektonické praxe také sbírá architektonické kresby od 16. století po současnost, ale také sám kreslí a vystavuje. Zatímco Newyorčan Holl vystavuje v Berlíně, tak recipročně probíhá až do začátku července výstava Čobanových kreseb v newyorském Institutu Paula Rudolpha pro moderní architekturu.
Hollova výstava je rozdělena na dvou podlažích. Spodní patro je věnováno raným a většinou nerealizovaných projektům do Berlína, Milána, Benátek a Helsinek. Dolní místnost je tlumeně laděná do šedých tónů tušových maleb velkých formátů. Horní patro pak nabízí novější realizace a připravované projekty včetně koncertního sálu do Ostravy. Místnost prozařují pestrobarevné akvarely o rozměrech 5“ x 7“ (12,7 x 17,8 cm), kterých za celou kariéru vytvořil více než 50 tisíc. Na rozdíl od ostatních Hollových výstav, jako jsme mohli například vidět před čtyřmi lety v Ostravě, se berlínská expozice zaměřuje čistě na akvarelové kresby. V nejmenší ze tří výstavních místností je promítán krátký film přibližující způsob Hollovy práce, kde nás nechává nahlédnout do dřevěného pavilonu (s půdorysnou stopou 1,8 x 2,1 m) s výhledem na třicetiakrové jezero Round Lake poblíž městečka Rhinebeck. Uklidňují vodní hladina mu připomíná výhled z rodného domu na americkém severozápadě. V tomto malém dřevěném objektu odstřiženého o veškerých sítí vznikají prvotní skici k Hollovým projektům. Kapesní rozměry skicáku umožňují kreslit ve volných chvílíc kdekoli na cestách.
Pokud nestihnete do začátku května navštívit berlínskou výstavu, tak nadace Čobanova nadace vydala více než dvousetstránkovou publikaci, kde jsou zachyceny všechny exponáty doprovázených texty Stevena Holla, Sergeje Čobana, italské teoretičky Diany Carta a kurátorky Kristin Feireiss (spoluzakladatelky architektonické galerie Aedes) která nás 20. dubna 2025 opustila ve věku 82 let. Děkujeme ji nejen za tuto výstavu, ale za stovky dalších architektonických událostí, které stihla se svými spolupracovníky (zpočátku Helga Retzer a později Hans-Jürgen Commerell) vytvořit v uplynulých 45 letech.

Více informací >
0 komentářů
přidat komentář

Související články