Brno - Jihomoravská KDU-ČSL se postavila proti návrhu hnutí ANO vybudovat nové vlakové nádraží v Brně v městské části Brno-jih. Podle krajského předsedy lidovců a hejtmanova náměstka Romana Celého se nyní rozhoduje o variantách nádraží pod Petrovem nebo u řeky a jakékoliv další možnosti mohou znamenat zbrzdění celého procesu o několik let. Kvůli tomu by Brno nemuselo získat peníze z Evropské unie. Celý to i s dalšími krajskými lidoveckými představiteli označil za hazard s regionální železniční dopravou nejen v Brně, ale v celém kraji.
ANO přišlo s novým návrhem postavit nádraží blízko Vodařské ulice před týdnem, čímž pominulo dva návrhy, které ve studii proveditelnosti srovnává Správa železniční dopravní cesty jako investor. Podle ANO je nádraží na jihu levnější než dvě projednávané varianty a dává větší prostor k další výstavbě. Hnutí má návrh ve formě konceptu, chybí mu studie. "Zásadně nesouhlasíme s další podivnou tvořivostí jiných politických stran, které předkládají nové varianty. Pokud budeme nadále přešlapovat na jednom místě, jižní Morava přijde o železniční dostupnost s celou Evropou. Navíc bychom tím vyhodili z okna stovky milionů korun za studie, které se daly na varianty pod Petrovem a u řeky," zdůraznil Celý.
Podle něj krajští lidovci seznámili se stanoviskem i městské zastupitele, kteří v současnosti jednají o vzniku koalice na brněnském magistrátu. V dubnu se rozpadla koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL a SZ kvůli sporům ANO a KDU-ČSL o formě řízení městských firem. Nyní se chce KDU-ČSL vrátit do staré koalice rozšířené o TOP 09. Nádraží by však mohlo být dalším důvodem pro neshody stran.
ANO chce třetí variantu, kterou náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno) považuje za dopravní nesmysl. Zelení prosazují variantu pod Petrovem. "My nechceme protlačovat žádnou variantu. Ať o té lepší rozhodnou odborníci a studie proveditelnosti. Pokud budou na stejné úrovni, přikloníme se k variantě u řeky," doplnil Celý. Podle lidovců je tato možnost více připravená a je levnější, zatímco u Petrova by bylo potřeba vybudovat tunely pod zemí a musely by se řešit například památkově chráněné stavby.
O modernizaci vlakového nádraží v Brně se mluví skoro 100 let. Dopravní kapacita současného nádraží je vyčerpaná, a proto se mluví o posunu nádraží zhruba o 150 metrů pod Petrov, nebo o 800 metrů k řece poblíž Zvonařky. Důležitou roli má hrát napojení na městskou hromadnou dopravu, ale také napojení vysokorychlostních tratí. Třetí nová varianta navrhovaná hnutím ANO by nádraží posunula o více než kilometr na jih do mís, kde je hustá železniční síť, avšak zcela tam chybí silniční napojení i MHD.