Brno - Brněnští radní nadále prosazují nové vlakové nádraží v odsunuté poloze u Svratky i poté, co se seznámili se studiemi obou variant, tedy i varianty pod Petrovem. Dnes toto stanovisko schválili jako usnesení rady. Informoval o tom v tiskové zprávě náměstek primátora Robert Kotzian (ODS). "Dopracování obou variant prokázalo možnost přestavby brněnského železničního uzlu v obou variantách. Objektivním pohledem je zřejmé, že s podporou evropského spolufinancování v současném programovacím období a se znalostí všech dopadů řešení na rozvoj města je způsobilá k uskutečnění pouze přestavba uzlu s nádražím u řeky," uvedl Kotzian. O přesunu nádraží se v Brně začalo mluvit už před druhou světovou válkou, současná diskuse začala na počátku tisíciletí. Pokud by nádraží mělo stát zhruba 800 metrů jižně od současného, mohlo by se začít stavět už v roce 2018, varianta pod Petrovem přichází v úvahu vzhledem k menší rozpracovanosti až o několik let později. Náklady se odhadují na 20 miliard korun. Varianta pod Petrovem, kterou prosazuje Občanská koalice Nádraží v centru, přináší podle města několik problémů. Například to, že v územním plánu je zanesena pouze varianta odsunutého nádraží. "Narušila by se schválená urbanistická koncepce města, existuje hrozba nutné kompenzace za majetkové újmy vlastníkům, jimž se změní v územním plánu využití území," uvedl Kotzian. Nádraží pod Petrovem by omezilo bydlení v Jižním centru, bylo by nutné překládat inženýrské sítě, musel by se posoudit vliv projektu na dopravní a technickou infrastrukturu města. Kotzian upozornil i na nutnost budovat tunely pod historickým jádrem. Navíc při budování vysokorychlostní tratě z Prahy by byla dotčena lokalita Hobrtenky, přírodní park Podkomorské lesy a městská část Žebětín. Varianta u řeky počítá i s "brněnským metrem", tedy takzvaným Severojižním diametrem, který v severní části města schová kolejovou dopravu pod zem, vlaky by opět vyjely v jihovýchodní části. Při takzvané nulté etapě stavby nádraží by vznikla pod novým nádražím betonová skořepina, kudy by diametr vedl. Podle dnešního stanoviska rady však není diametr pro budoucí dopravu ve městě nezbytný a předložená studie jej v dopravně technologickém posouzení neobsahuje, protože se s ním nepočítá ve střednědobém horizontu. Radní zároveň zdůraznili, že je nezbytné železniční uzel modernizovat co nejdříve. Současné nádraží už není schopné pojmout více vlaků, přestože poptávka cestujících v posledních letech roste.