Brno - Komise pro výběr autora studie k rekonstrukci brněnského železničního uzlu navrhla vyloučit jednoho z uchazečů. ČTK to sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. Podle deníku Mladá fronta Dnes (MfD) se jedná o firmu Helika, která přišla s nejlevnější nabídkou. Firma podala námitku, takže není jasné, jestli se podaří dodržet termín dokončení studie. Dokument má přitom ukončit spor o polohu nádraží, takže měl být hotov před referendem k umístění nádraží. "O zakázku usilují tři uchazeči, komise navrhla vyloučení kvůli nesplnění podmínek zákona o veřejných zakázkách. Firma podala včas námitky, o nichž se bude teprve rozhodovat," uvedl Ptačinský. Podle MfD je důvodem vyloučení chybějící výpis z rejstříku trestů. Helika, která patří do německé skupiny Obermeyer, sice nejprve v rámci nabídky výpisy z rejstříků členů představenstva poslala, ale po podání nabídky byl jeden člen vyměněn, a nový výpis už Helika SŽDC nezaslala. Komplikace v tendru ohrožují termín dokončení studie, které se očekávalo zhruba v polovině příštího roku. Počítalo se s tím, že bude studie hotova před brněnským referendem o poloze nádraží, které se bude konat společně s krajskými volbami na podzim roku 2016. "S časovou rezervou jsme počítali, ale termín může být v ohrožení, protože neúspěšní uchazeči mohou použít další právní nástroje," uvedl Ptačinský. Studie proveditelnosti by měla definitivně rozuzlit spor o polohu nového brněnského nádraží. Ve hře je kromě odsunuté varianty ještě nádraží pod Petrovem, zhruba v prostoru takzvané Malé Ameriky. Studie, které byly dosud vypracovány, prokázaly, že nádraží lze v centru zachovat. Předchozí koalice prosazovaly nádraží v odsunuté poloze, současné vedení města se nekloní k žádné z variant a čeká na studii, která má posoudit všechny možné aspekty stavby nádraží v obou variantách. Pokud by komise Heliku skutečně vyloučila, vítězným uchazečem by bylo sdružení firem Sudop Brno, AF City Plan a Moravia Consult. Sudop je přitom autorem studie odsunutého nádraží do míst stávajícího nákladního Dolního nádraží. SŽDC nastavila v soutěži cenu na 18 milionů korun, cenové nabídky jednotlivých uchazečů nebyly zveřejněny.