Brno - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zastavil správní řízení v záležitosti výběru zhotovitele studie proveditelnosti na rekonstrukci brněnského železničního uzlu. Vzhledem k tomu, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v době řízení podepsala smlouvu s vítězným uchazečem, stalo se bezpředmětným, řekl dnes ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Rozhodnutí není pravomocné a společnost Helika, která dala podnět k zahájení správního řízení, může podat rozklad. SŽDC uzavřela v minulých dnech smlouvu se sdružením tří firem Sudop Brno, Moravia Consult a AF City Plan. Sudop je přitom autorem studie odsunutého nádraží. Sdružení firem zvítězilo ve veřejné zakázce poté, co SŽDC vyřadila Heliku kvůli tomu, že neohlásila změny ve vedení a nedodala výpisy z rejstříku trestů. Nabídla přitom o milion korun nižší cenu. Náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ) dnes vzhledem k pozici Sudopu zpochybnil nestrannost při zpracovávání studie proveditelnosti. Studie proveditelnosti má zohlednit všechny aspekty nového nového nádraží, tedy nejen otázky železniční dopravy, ale také například napojení na dopravní systém města a napojení na MHD. Ve hře jsou varianty pod Petrovem a odsunuté nádraží do míst dnešního nákladového Dolního nádraží. V dubnu zorganizovala Česká komora architektů (ČKA) debatu odborníků, kteří jsou spíše zastánci zachování nádraží v centru města a upozorňují na problémy při budování nové čtvrti v případě přesunu nádraží téměř o kilometr směrem ven z města. Podle předsedy ČKA Ivana Plicky zatím nevznikla klíčová urbanisticko-ekonomicko-sociální studie, jestli je Brno schopné vybudovat vedle nového nádraží jižní centrum jako životaschopné město. Vyslovil se také pro dvoukolovou návrhovou soutěž. V posledních pěti letech se z rekonstrukce železničního uzlu stalo v Brně mnohem více politické než odborné téma a tábory zastánců jedné či druhé varianty se veřejně osočují. Ve vedení města jsou nyní Strana zelených a Žít Brno, kteří chtějí nádraží v centru, ANO se dosud jasně nevyjádřilo a lidovci, kteří byli pro odsun, vyčkávají, co ukáže studie. Aktuálně se předpokládá, že SŽDC, respektive ministerstvo dopravy, rozhodne o variantě na podzim příštího roku, kdy má být studie hotová a kdy se má v Brně konat referendum souběžně s krajskými volbami. Brno nové nádraží potřebuje, protože současné už v dopravní špičce nezvládne pojmout více vlaků. Brno má být navíc podle plánů EU v budoucnu křižovatkou dvou transevropských železničních koridorů. Diskuse o rekonstrukci nádraží už však v Brně pokračují s přestávkami téměř sto let.