Metro ve Stockholmu je považováno za jednu z nejdelších uměleckých galerií na světě. Každá stanice má jiný vzhled. Udivuje strukturou stropů a stěn, hrou barev a originální expozicí děl současných umělců. V nejnovější, obyvateli dlouho očekávané stanici Stockholm City, tvoří umění a funkčnost nerozlučný celek.
Obyvatelé Stockholmu si oddechli, když byl po mnoha letech výstavby otevřen šestikilometrový tunel mezi jižním Stockholmem a městskou částí Tomteboda. Investice má na tomto úseku zajistit zdvojnásobení přepravní kapacity. Pod zemí nyní jezdí lokální vlaky, a na starých nadzemních kolejích vlaky regionální a dálkové. Zároveň se výrazně snížilo riziko zpoždění. Čekání na vlak má cestujícím zpříjemnit neopakovatelná výzdoba zrestaurovaného interiéru stanice.
Umělecká galerie nebo stanice metra?
Stanice Stockholm City, známá rovněž jako příměstská katedrála, připomíná futuristickou uměleckou galerii. Hlavní roli v tomto interiéru hraje strop inspirovaný Berniniho sochou Extáze svaté Terezy. Jeho oblé tvary navržené místní umělkyní Karin Lindh zvou návštěvníky na neobvyklou cestu pod povrch města. Umělkyně se nechala inspirovat elegantními interiéry evropských katedrál a jejím cílem bylo vytvořit prostor, který by využíval světla přesně tak, jako je tomu v Berniniho díle. Uměleckou vizi autorky se podařilo zhmotnit díky monolitickému systému Rockfon® Mono® Acoustic. Vytvořit zvlněný strop s plochou 200 m2 v centrálním prostoru spojujícím vchod s nástupišti bylo možné výhradně díky pružnosti a pevnosti použitých částí stropu.
Strop v rukách umělce
"Potřebovala jsem materiál, který by vypadal jako tkanina. Rockfon® Mono® Acoustic je neobvykle tvárný a můžete s ním vytvářet libovolné tvary. Jeho plocha zůstává homogenní a neskutečně hladká. Toto řešení současně zaručuje, že prostředí je velmi příjemné i z hlediska akustiky, a to i v tak velkém a velmi rušném prostoru," říká Karin Lindh. Projektant Per Gyllhammar z kanceláře Ahlqvist and Almqvist, zodpovědný jak za design, tak i za funkčnost objektu, potvrzuje, jak významnou roli hrál při vytváření charakteru toho objektu strop: "U tohoto projektu byl strop povýšen na umění. Jeho tvar totiž připomíná gotickou katedrálu."
Mono - krásný a funkční
Tento jedinečný strop vznikl díky systému Rockfon® Mono® Acoustic s použitím desek Rockfon Mono Acoustic Flecto, které jsou určeny pro stropy s nerovnou plochou, např. klenby. Po montáži součástí systému vznikl strop s homogenní plochou, bez viditelných spojů mezi deskami. Bílá plocha navíc zaručuje vysoký odraz světla, což výrazně snižuje nároky na umělé osvětlení. Jedinečnost tohoto řešení spočívá v neomezených možnostech tvarování plochy při současném zachování monolitického vzhledu. Spoje mezi deskami nejsou totiž viditelné. Do systému lze také snadno integrovat součásti stropní instalace a plochu lze jednoduše opravovat. Řešení Mono Acoustic zajišťuje velmi dobrou absorpci zvuku (do αw = 1,00, třída A) a vysokou požární bezpečnost, takže splňuje všechny parametry pro veřejné objekty.
Švédské projekty dávají stanici metra zcela nový rozměr, umění nyní přichází za příjemcem a je s ním denně ve spojení i při tak běžných aktivitách, jako je např. cesta do práce.