Národní galerie v Praze, Zlatý řez a Velvyslanectví Španělska vás ve čtvrtek 8. ledna 2015 od 18.30 hodin srdečně zvou na představení architektonického studia Langarita-Navarro Arquitectos, držitele Zvláštního uznání pro začínající architekty Ceny Miese van der Rohe 2013. Pozvání k prezentaci přijali a vítězný projekt představí María Langarita a Víctor Navarro. Moderuje Radomíra Sedláková, teoretička architektury a kurátorka Národní galerie v Praze. Kde: Korzo Veletržního paláce, vstupné: zdarma, bez rezervace.
Před prezentací vás srdečně zveme na komentovanou prohlídku výstavy Evropské ceny za současnou architekturu – Ceny Miese van der Rohe s Radomírou Sedlákovou. Prohlídka začíná v 16.30 hodin. Kde: 1. patro Veletržního paláce, cena základní 80 Kč / snížená 50 Kč (v ceně je zahrnuto vstupné i poplatek za odborný výklad). Bez rezervace.
Dvojice mladých španělských architektů María Langarita a Víctor Navarro spolupracuje od roku 2005 jako studio Langarita-Navarro arquitectos se sídlem v Madridu. Seznam jejich staveb zahrnuje rezidenční, komerční i kulturní projekty, z nichž k posledním patří realizace Medialab-Prado, centra digitálního umění v Madridu. Práce studia byly prezentovány na řadě výstav, například na Bienále architektury v Benátkách v letech 2008 a 2014. Během svého působení na světové architektonické scéně získali autoři řadu ocenění - naposledy Young Architect of the Year Award 2014. K jejich nejprestižnějším cenám patří Zvláštní uznání pro začínajícího architekta Ceny Miese van der Rohe 2013. Komise ocenila jejich realizovaný návrh pro Red Bull Music Academy v Madridu z roku 2011. Red Bull Music Academy (RBMA) je putovní hudební festival, který se stěhuje každý rok na jiné místo. V roce 2011 se měl konat v Tokiu, ale kvůli následkům zemětřesení musel být narychlo přeložen jinam. Za místo konání festivalu byl zvolen kreativní prostor známý jako Matadero Madrid, situovaný v madridském areálu průmyslových skladů ze začátku 20. století. Stavební projekt byl koncipován jako dočasná konstrukce s hlavními kritérii adaptability a reverzibility, aby bylo možné ji bez velkého úsilí a nákladů v průběhu času částečně nebo úplně přestavět. Za těchto okolností a ve stavu nouze začala práce na infrastruktuře, která by odpovídala přesným technickým a akustickým potřebám festivalu a zároveň posílila, podpořila a obohatila řadu extrémně intenzivních uměleckých setkání, která se odehrají mezi zúčastněnými hudebníky. RBMA v Matadero Madrid spustil programování nového prostoru věnovaného audiotvorbě a výzkumu, nazvaného Nave de Música. Návrh sledoval pět hlavních kritérií: termíny a rozpočet, zachování budovy skladu, programové požadavky, akustika a dočasnost. Výsledkem je projekt, který se rozvinul v interiéru budovy ve formě fragmentované městské struktury, v níž vznikají proměnlivé vztahy mezi stávajícím prostředím a performancí, blízkostí a nezávislostí, a která tak může nabídnout komunitě uživatelů prostoru nečekaná jeviště pro jejich aktivity.